Nie ma drugiej szansy na zrobienie pierwszego wrażenia

Mówi się, że pierwsze 30 sekund kontaktu z drugą osobą decyduje o opinii, jaką sobie ta osoba wyrabia o nas (niektórzy naukowcy odwołują się nawet do pierwszych 10 sekund!). To dlatego osoba świadoma siebie, tego kim jest i co o sobie wie, może łatwiej i pewniej zaznaczyć swoją „obecność”, wywrzeć mocniejsze, spójne wrażenie.

Znani i sławni ludzie, o których pisałam w poprzedniej lekcji, wyrażali siebie i swoje zamiary poprzez odpowiednio dobrany wizerunek odzwierciedlający ich tożsamość. Po stworzeniu charakterystycznej identyfikacji wizualnej nadszedł czas na przekaz słowny. Komunikacja to kolejny krok w budowaniu relacji z otoczeniem i zarazem w umacnianiu własnej Marki Osobistej. Podobnie jak w przypadku wyglądu, nasza komunikacja bazuje na tym, kim jesteśmy i jest odzwierciedleniem wcześniejszych odkryć o nas samych.

„Facts tell, stories sell” czyli „Fakty przemawiają, a historie się sprzedają”

Ludzie od wieków lubią słuchać i opowiadać różne historie. W legendach, bajkach i przypowieściach zawarty jest swoisty przekaz, pokoleniowa prawda, która odwołuje się do ludzkiej wyobraźni. W świecie marketingu każdy markowy produkt też opowiada swoją własną historię. Przemawia w ten sposób do swoich konsumentów. Personifikacja i osobowość marki opiera się z kolei na znanych archetypach i kodach kulturowych (bohatera, władcy, mędrca, kochanki itd). I tak z reklamy przemawia do nas na przykład Pani L’Oréal: niezależna, piękna, celebrująca życie. Odpowiednio dobrane osoby ucieleśniają te cechy i stają się „ambasadorkami” marki w różnych krajach: Andie MacDowell, Beyoncé, Milla Jovovich. Powstaje historia Piękna jako źródła kobiecej Siły.

Podobnie budując swoją Markę Osobistą, odnosimy się do archetypów, które najbardziej w nas rezonują. Opowiadamy prostą historię, która najbardziej z nami współgra i wydobywa esencję nas, esencję budowli nazwanej „Marką o nazwie Ty”, którą wznosiliśmy od fundamentów.

Z popielnika na Wojtusia… – bo ludzie kochają historie

Opowieści (czyli tzw. storytelling) w odniesieniu do marek osobistych naszej epoki to głównie historie przedsiębiorców, podróżników i pionierów biznesu. Dziś także historia jest uniwersalnym narzędziem kreowania przywództwa. Osoby takie jak Margaret Thatcher, Donald Trump, Richard Branson, Winston Churchill są przykładami nie tylko silnych marek osobistych, ale i świetnych narratorów. Udało im się stworzyć nowy wzór lidera, używając historii do budowy własnego wizerunku. Bo jedna historia mówi więcej niż milion zapewnień. Buduje więź emocjonalną i zaufanie. To, co opowiadamy, czym emanujemy, jest rodzajem emocjonalnej, duchowej i fizycznej interakcji, unikalnej relacji, którą tworzymy z innymi.

Czym jest więc ten przekaz w swoim sednie? To prosty, mądry komunikat, który wysyła spójny i przekonujący obraz. Jest ciekawy, nie kłamie i nie rzuca słów na wiatr, a zarazem informuje i bawi. Dobra historia mówi o tym, co jest dla Ciebie ważne, o Twoich wartościach. Odnosi się do korzyści, jakie nasza Marka wnosi do życia innych i dla świata. Zawiera elementy metafory lub przeniesienia (vide Margaret Thatcher – Żelazna Dama). A najważniejsze jest to, że dobra historia przemawia zarówno do rozumu, jak i do serca. Sięga głęboko do emocji, bo to nasze uczucia są kołem napędowym dla naszej wyobraźni i wszystkiego, co robimy. Są przyczyną naszego nastawienia do ludzi i tym samym świata do nas.

Ktoś powiedział, że jeśli Ty nie opowiesz swojej historii, ktoś inny zrobi to za Ciebie…

Jest tak, ponieważ „Marki są zbudowane wokół historii, a historie o naszej tożsamości – kim jesteśmy, skąd pochodzimy – są najbardziej przemawiające ze wszystkich. To opowiadanie historii jest najskuteczniejszą metodą ożywiania Marki, wprowadzania jej do życia” – Bill Dauphinais, PriceWaterhouseCoopers LLP

Więc jaka jest Twoja Historia?

Gdyby Twoje życie byłą książką, jaki nadał(a)byś mu tytuł?

Gdybyś był(a) w windzie ze swoim idolem w drodze na 30 piętro, jaką historię opowiedział(a)byś mu o sobie?

Poprzedni artykułMindfulness: wystarczy 10 uważnych minut
Następny artykułInteraktywny warsztat "Spotkanie ze sobą"
Kim jestem i co robię: Z wykształcenia jestem ekonomistką (SGH) i strategiem biznesu (MBA) oraz międzynarodowym certyfikowanym coachem z dyplomem londyńskiej The Coaching Academy oraz akredytacją ICF jako Mentor Coach. Jestem właścicielką firmy BrandU specjalizującej się w coachingu zarządczym. Pełnię rolę eksperta w zakresie komunikacji i przywództwa, ze specjalnym uwzględnieniem budowania marki personalnej i marek firmowych. Moje doświadczenie w osiąganiu sukcesów i pracy z ludźmi czerpię z 20 lat kariery w międzynarodowych korporacjach (IKEA, Coty, Statoil), gdzie pełniłam funkcje zarządcze w działach marketingu i strategii zarówno w Polsce, jak i za granicą.           Dlaczego tu jestem? Sama nazwa portalu i zamysł powoduje, że wkład dziedziny coachingu jest tu nieoceniony. Jako coach, strateg i mentor pracuję na codzień z równaniem: Coaching + Motywacja = Zmiana i wiem jak jest ono prawdziwe. Z czego jestem dumna w moim życiu: Jestem dumna z wyważonej relacji i bilansu miedzy pracą i życiem prywatnym oraz czasem na własny rozwój i refleksję. Z mężem i córkami bierzemy od lat udział w Mistrzostwach Polski Pojazdów Zabytkowych. W gronie bliskich przyjaciół zwiedzamy Polskę i najdalsze krańce świata. Podzielają oni moje pasje do podróży, sportu i sztuki. Moje słabości: Lubię dużą aktywność i dążę do doskonałości, co powoduje, że trudno mi się w pełni cieszyć spokojem i uprawiać tzw „dolce farniente”. Staram się to rekompensować, praktykując medytację i sztukę uważności. Mój sprawdzony sposób na zły nastrój: Energiczny spacer, dobra muzyka i rozmowa z ciekawą osobą lub... medytacja, oddech. Nastrój dla mnie to przemijająca chmura, na której się nie koncentruję. Największa zmiana w moim życiu: Zmiany towarzyszą mi przez całe życie. Mieszkałam i pracowałam w wielu krajach, a również rodzina i dzieci ciagle mi dostarczają nowych bodżców i zmian. Natomiast największą zmianę wprowadziłam rezygnując po 20 latach z dalszej bezpiecznej kariery w korporacji i otwierając własną firmę. To doświadczenie daje mi wciąż dużo satysfakcji i radości na co dzień w pracy z Klientami. Miejscowość: Warszawa tel. 601-286-945

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here