W pracy nie zawsze trafia się na sympatycznych, uczciwych i rzetelnych współpracowników. Każdy przynajmniej raz miał styczność z osobą o trudnym charakterze, który nie tylko nie ułatwia pracy, lecz nawet ją utrudnia. Toksyczny pracownik to zwykle osoba, która ma w sobie sporo nierozwiązanych konfliktów wewnętrznych, złości, lęku i niezadowolenia; jest wrogo nastawiona do innych ludzi i nie szanuje ich.

Negatywne skutki pracy z toksyczną osobą

Długotrwała praca z toksyczną osobą jest uciążliwa, a wręcz niemożliwa. Doszukiwanie się błędów w pracy, krytykowanie, plotki, negowanie osiągnięć, spoufalanie się, wywoływanie konfliktów – to wszystko negatywnie wpływa na pracę pozostałych członków zespołu. Może również powodować zmęczenie, apatię, przygnębienie, złość, dolegliwości fizyczne oraz skutkować brakiem energii do podejmowania nowych wyzwań. Toksyczne środowisko nie zachęca do wydajnej, pełnej zaangażowania pracy, a raczej sprawia, że ludzie pracują, bo muszą. Praca nie sprawia przyjemności i staje się mniej wydajna.

Opanuj odrzucenie 

Naturalnymi odruchami w kontaktach z osobami, które są niesympatyczne, są impulsy odrzucania, ignorowania, niezgadzania się z ich opiniami. Kiedy poczujesz taki impuls (szczególnie gdy wypływa on z Twoich osobistych odczuć w stosunku do danej osoby), ważne, abyś umiał nad nim zapanować. Przyjmij, że Twój rozmówca ma coś wartościowego do powiedzenia, zaś po stłumieniu impulsu odrzucenia postaraj się zadać mu pytania wyjaśniające i sprawdzające, aby upewnić się, że rozumiesz jego punkt widzenia.

Podejmij wysiłek uważnego słuchania

W kontakcie z osobami, których nie lubimy, zdarza nam się słuchać jednym uchem – nieuważnie i wybiórczo. Ważne jest wtedy podjęcie świadomego wysiłku rzeczywistego słuchania, z otwartym umysłem. Unikaj zadawania pytań tylko po to, aby zdobyć argumenty „przeciwko” i odrzucić to, co rozmówca ma Ci do powiedzenia. Jeśli konsekwentnie i szczerze będziesz próbował, wkrótce stanie się to Twoim naturalnym odruchem, który z upływem czasu może pozytywnie wpłynąć na Waszą relację (a nawet jeśli nie ulegnie ona zmianie, utrzymasz konstruktywne więzi zawodowe).

Krytykuj konstruktywnie

Naturalnie pojawią się chwile, w których zdecydujesz się na krytyczny komentarz dotyczący tego, co Twój współpracownik powiedział lub zrobił. Gdy masz do czynienia z kimś, kogo nie lubisz, istotne jest podjęcie świadomego wysiłku, aby przeprowadzić konstruktywną krytykę. Pamiętaj, że dobrze przeprowadzona konstruktywna krytyka powinna zarówno zawierać aspekty pozytywne, dotyczące działania lub wypowiedzi rozmówcy, które chcemy zachować, jak i zwracać uwagę na to, co nas niepokoi i należy zmienić. Fakt, że mówisz o pozytywnych aspektach działania i propozycji tej osoby, potwierdzi Twój obiektywizm i Twoją uczciwość, udowadniając jednocześnie, że można na Tobie polegać i że oceniasz sprawy pod kątem ich plusów i minusów, zamiast polegać na osobistych odczuciach.

Niweluj różnice zdań

Może się również zdarzyć, że między Tobą a rozmówcą istnieją wyraźne różnice potrzeb, celów, priorytetów – różnice merytoryczne – które nie są związane z Twoimi osobistymi odczuciami i które na dodatek mogą ulec zintensyfikowaniu w wyniku wzajemnej niechęci. W takich wypadkach absolutnie niezbędne jest skorzystanie z umiejętności niwelowania różnicy zdań.

 

Poprzedni artykułJak w jedną noc znaleźć sens życia i pójść swoją drogą? TEDxKatowice
Następny artykuł7 błędów w CV, których lepiej unikać. Sprawdź, jak zwiększyć swoje szanse na rynku pracy!
SKONTAKTUJ SIĘ ZE MNĄ, JEŚLI : stoisz przed zmianą swojej ścieżki zawodowej lub drogi życiowej chcesz poznać swoje mocne strony  potrzebujesz odzyskać równowagę między życiem zawodowym a prywatnym chcesz realizować się w życiu i pracy zgodnie z własnymi wartościami  chcesz poznać swoje predyspozycje zawodowe pragniesz poprawić swoje relacje z najbliższymi zwiększyć poczucie własnej skuteczności  Kim jestem i co robię:  Jestem psychologiem, coachem, doradcą zawodowym oraz trenerem kompetencji miękkich. Szkolę się również w obszarze terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach.  Specjalizuję się w life coachingu, coachingu rodzicielskim oraz coachingu kariery. Interesuję się również takimi zagadnieniami jak wypalenie zawodowe, work-life balance, radzenie sobie ze stresem,  NVC – porozumienie bez przemocy oraz turkusowe organizacje. Od 2012 roku prowadzę warsztaty rozwijające kompetencje osobiste i zawodowe. Prowadzę również diagnozę predyspozycji zawodowych oraz diagnozę kompetencji menadżerskich. Szczególnie cenię sobie w pracy: empatię, aktywne słuchanie i podążanie za klientem. Dążę do zbudowania partnerskiej relacji i przyjaznej atmosfery, która sprzyja dokonywaniu zmian i odkrywaniu własnej ścieżki rozwoju osobistego.  Zapraszam po więcej informacji na stronę Pracownia Psychologiczna eMOCje. www.pracownia-emocje.pl Dlaczego tu jestem:  Lubię zmiany, nieustannie napędzają mnie one do działania. Ponadto bardzo lubię pisać. Gdy jednocześnie mogę się dzielić swoją wiedzą i doświadczeniem z zakresu psychologii i rozwoju osobistego, jest to dla mnie podwójna radość. Z czego jestem dumna w moim życiu:  Dumna jestem ze swojej nieustannej chęci rozwoju i autentycznego zainteresowania historiami każdego człowieka.  Moje słabości:  Czekolada, duże ilości czekolady ☺ Mój sprawdzony sposób na zły humor:  Zły humor staram się rozładować pływając. Wraz z każdym przepłyniętym basenem, czuję jak znika cały zły nastrój, a na jego miejscu pojawia się spokój, czysty umysł i nowa energia do działania. Największa zmiana w moim życiu:  Największe zmiany w moim życiu wydarzyły się w ciągu ostatnich kilku lat. Dzięki nim nieustannie się rozwijam i spełniam zarówno zawodowo, jak i prywatnie. Miejscowość i numer kontaktowy:  Rzeszów, Skype, tel: 785 880 418 www.pracownia-emocje.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here