7 nawyków szczęśliwych ludzi
7-nawykow-szczesliwych-ludzi

 

Według encyklopedii PWN szczęście jest pojęciem niejednolicie definiowanym zarówno w aspekcie filozoficznym, jak i psychologicznym. Oznacza zdobycie najwyżej cenionych społecznie dóbr i przymiotów, trwałe zadowolenie z życia połączone z pogodą ducha i optymizmem, poznawczą ocenę własnego życia jako udanego, wartościowego i sensownego oraz pomyślny bilans doświadczeń życiowych.

Co na to psychologia pozytywna?

Psychologia pozytywna skupia całą swoją uwagę na mocnych stronach człowieka, jego cnotach, wyzwoleniu i pogłębieniu pozytywnych emocji (w tym również szczęścia) oraz osiąganiu dobrostanu. Według definicji prof. dr hab. Ewy Trzebińskiej z Uniwersytetu SWPS w Warszawie szczęście to stopień, w jakim lubimy swoje własne życie. Patrząc w te sposób na definicję szczęścia, dostrzegamy dwie składowe konieczne w jego konceptualizacji: ocenę własnego życia i odczuwanie pozytywnych emocji. Idąc dalej tym tropem, dochodzimy do modelu szczęścia stworzonego przez Martina Seligmana – amerykańskiego psychologa, twórcę pojęcia „psychologia pozytywna”, profesora Uniwersytetu w Pensylwanii, który wyodrębnił trzy elementy:

  • przyjemność;
  • poczucie sensu;
  • zaangażowanie.

Czym jest nawyk?

W terminologii psychologii nawyk to zautomatyzowana czynność (sposób zachowania, reagowania), którą nabywa się w wyniku ćwiczenia (głownie poprzez powtarzanie). Nawyki dzieli się na:

  • ruchowe;
  • językowe;
  • myślowe;
  • poznawcze.

Jak pisze Charles Duhigg w swojej książce „Siła nawyku”, nawyki nie są przeznaczeniem. Powodem, dla którego odkrycie pętli nawyku jest tak ważne, jest fakt, że ukazuje ona pewną podstawową prawdę: kiedy rodzi się nawyk, mózg przestaje w pełni uczestniczyć w podejmowaniu decyzji. Zatem o ile nie będziesz świadomie pracował nad nawykiem, czyli nie zastąpisz go innym, wzorzec będzie ujawniał się automatycznie.

Barbara Fredrickson, psycholog społeczny, która również prowadzi badania w zakresie emocji i psychologii pozytywnej, twierdzi, że mała zmiana odpowiada często za dużą różnicę, bowiem nawet najdrobniejsze modyfikacje myślenia czy działania mogą być potrzebne do zmiany tych obszarów w naszym życiu, których modyfikacja początkowo wydaje się niemożliwa. Nawet jeśli nie jesteśmy w stanie w ciągu jednego dnia wykorzenić wszystkie negatywne nawyki i pozbyć się obciążających nas przekonań, już dzisiaj możemy wprowadzić do naszego życia drobne poprawki, które za jakiś czas zaowocują umocnieniem się nowych, zdrowszych działań podejmowanych przez nas w życiu.

Co zrobić z tą wiedzą?

Twoja głowa dostała zastrzyk wiedzy w odniesieniu do tego, czym są szczęście i nawyk. Te dwa elementy możemy sprytnie połączyć za pomocą działania, ponieważ to, co jest najważniejsze w mówieniu o sobie: „jestem szczęśliwy”, to stworzenie własnej definicji szczęścia. 

Gdy znam odpowiedź na pytanie: „Czym jest dla mnie szczęście?”, mogę przystąpić do kolejnego elementu, tj. określić, jak to, co wymyśliłem, sprawdza się w moim przypadku. Z pomocą przychodzi działanie i doświadczanie naszych własnych definicji; im więcej przestrzeni dasz sobie na działanie i doświadczanie, tym więcej pojawi się w Tobie wniosków i refleksji. Dzięki tej informacji zwrotnej możesz bardziej świadomie wzmacniać w sobie te nawyki, które uznasz za pozytywne i bardziej przybliżające Cię do realizacji Twoich celów.

Poniżej kilka podpowiedzi związanych z tworzeniem się nawyków, które mogą okazać się pomocne
w budowaniu własnej definicji szczęścia:

  • ciesz się życiem
  • nie przestawaj się uczyć
  • rób to, co kochasz
  • śmiej się
  • inwestuj w relacje
  • bądź wdzięczny
  • dbaj o siebie

Co możesz zrobić teraz?

Weź kartkę papieru i długopis. Usiądź w ciszy w swoim ulubionym miejscu i odpowiedz sobie szczerze na poniższe pytania:

  1. Czym dla mnie jest szczęście?
  2. Czym dla mnie jest nawyk?
  3. Jak chcę budować pozytywne nawyki w swoim życiu?
  4. Co jest mi do tego potrzebne?
  5. Co dzieje się we mnie teraz, gdy piszę te słowa?

Tagi

zmiany rozwój osobisty szczęście sukces

Opublikowano: 2017-01-09

Zobacz inne artykuły w kategorii Motywacja »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

emocje-okiem-naukowcow-to-cie-zaskoczy

Emocje okiem naukowców. To Cię zaskoczy!

Trzy różne badania przeprowadzone przez różne zespoły naukowców w ciągu ostatnich kilkunastu lat okazały się czymś nadzwyczajnym. Mamy coraz więcej dowodów na to, że to, co dla większości z nas może być szokujące, istnieje i jest na wyciągniecie ręki. Otóż ludzkie emocje dosłownie kształtują świat wokół nas. Nie tylko nasze postrzeganie świata, lecz także samej rzeczywistości...

czytaj dalej »

pochwala-chwalenia-krok-pierwszy-chwal-sie

Pochwała chwalenia. Krok pierwszy: Chwal się!

Nawet jeśli nie lubisz się do tego przyznawać, lubisz, gdy Cię chwalą. Ja też. I jeśli się dłużej zastanowić nad fenomenem pochwał, to łatwo dojść do paradoksalnego wniosku, że każdy z nas (w mniejszym lub większym stopniu) oczekuje pochwał, a jednak chwalenie jako czynność przychodzi nam z dużą trudnością. 

czytaj dalej »

odczarowac-coaching-3-mity-na-temat-coachingu

ODCZAROWAĆ COACHING: 3 mity na temat coachingu

Coaching to ostatnio bardzo popularny temat. Zaczęliśmy bardziej o siebie dbać, więc trudno się dziwić, że sfera rozwoju osobistego stała się dla nas ważna. Posiadanie coacha jest modne, jednak z jakichś powodów wielu z nas przestało ufać w sens tej formy samorozwoju lub zraziło się do niej, zanim zdążyło jej doświadczyć…

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.