Lepsza samoocena - 6 prostych kroków!
lepsza-samoocena-6-prostych-krokow

 

Samoocena to nic innego jak reakcja na samego siebie, uwarunkowana sposobem, w jaki myślimy o własnej sprawczości i własnym wkładzie w osiągane cele, a nie tym, czy ostatecznie osiągnęliśmy założony cel. W dzieciństwie nasza samoocena jest kształtowana w kontekście informacji zwrotnych otrzymywanych od ważnych dla nas dorosłych. Jeśli jako dzieci doświadczaliśmy nadmiernych wymagań, krytyki, obwiniania lub porównywania nas do innych, w późniejszym życiu możemy nieadekwatnie oceniać własne emocje, działania i umiejętności. (Podobnie jest, gdy nie uzyskujemy informacji zwrotnych).

Mówiąc o nieadekwatnej samoocenie, częściej koncentrujemy się na zaniżonym, a nie zawyżonym poczuciu własnej wartości. Niska samoocena może utrudniać podejmowanie nowych wyzwań, wchodzenie w relacje z innymi, a także stać się przyczyną poczucia braku sensu i wewnętrznego cierpienia. Problem ten nie dotyczy wyłącznie osób, które w wyniku niskiej samooceny wycofują się z aktywności, ponieważ również te, które obiektywnie odniosły sukces, nie czerpią satysfakcji z własnych działań i wciąż mają zastrzeżenia do siebie, a ich reakcja wyraźnie odbiega od reakcji osób postronnych.

Swoją samoocenę najczęściej wzmacniamy w kontakcie z innymi ludźmi. Tymczasem (bez względu na to, czy i jakiego rodzaju informacje na temat nas samych przekazują nam inni) możemy indywidualnie zadbać o adekwatną reakcję na samych siebie. W tym celu wystarczy wziąć pod uwagę 6 elementów.

  1. Świadome życie

Praktykowanie uważności motywuje nas do zmiany i zwiększa samokontrolę. Świadome życie to postrzeganie rzeczy i przyjmowanie ich takimi, jakimi są. Osoby, które uważnie przeżywają własne doświadczenia, mają większe poczucie możliwości zmiany swojego życia, co z kolei wzmacnia w nich pozytywne reakcje na samych siebie.

  1. Asertywność

Asertywność to postawa wobec siebie i innych, która pozwala nam pełniej wyrażać siebie i swoje potrzeby. Osoby asertywne potrafią z szacunkiem do siebie i innych określać własne granice i je przestrzegać. Mówią „tak” rzeczom i ludziom spójnym z ich wewnętrznym światem wartości i potrafią sprzeciwić się rzeczom i ludziom niespójnym z owym światem.

  1. Samoakceptacja

Akceptacja siebie, tj. własnych zasobów i ograniczeń, może stanowić istotny wkład w pracę nad samooceną. Samoakceptacja to nie tylko szacunek do siebie, lecz także zaufanie do własnych wyborów i wiara we własną sprawczość. Osoba, która akceptuje siebie, chce – i potrafi – być sobą, myśli i mówi o sobie dobrze, docenia swój wysiłek i cieszy się z własnych sukcesów.

  1. Odpowiedzialność za siebie

Nie bez przyczyny wysokie poczucie własnej wartości charakteryzuje zarówno osoby, które wykazują samodzielność w dokonywaniu wyborów, jak również te, które są odpowiedzialne za ich konsekwencje. Przekonanie o własnej mocy pozwala takiej osobie stawiać sobie pytania: „Co w tej sytuacji zależy ode mnie?”, „Co mogę zrobić?”, „Jak jeszcze mogę to zrobić?” – i działać. Osoby o niskim poczuciu własnej wartości szukają impulsów z zewnątrz, podczas gdy te, które pracują nad samooceną, same się motywują.

  1. Cele życiowe

Wysoka samoocena wynika z głębokiego poczucia sensu, tj. przekonania, że to, co i jak się robi, jest celowe. Osoby, które pracują nad własną samooceną, nadają swojemu życiu kierunek i nie tylko podążają za pytaniem: „Czego chcę?”, lecz także rozważają: „Po co jestem?” oraz: „Jaki wyższy cel przyświeca moim działaniom?”. Świadomość osobistej misji, swoistego azymutu działań rozwija w nich poczucie panowania nad własnym życiem i usprawnia formułowanie mniejszych celów.

  1. Wierność zasadom

Osoby mające wysoką samoocenę żyją według własnych, ważnych dla siebie zasad (wartości). Wysoka samoocena jest ściśle powiązana z tym, co jest uznawane i realizowane w ich życiu. Uczciwość stanowi podstawę spójności wewnętrznej i zaufania do siebie. Wierność własnym zasadom nie może prowadzić do negowania wartości innych osób; chodzi raczej o zgłębienie i akceptację własnej niepowtarzalności, przy jednoczesnym uznaniu odmienności innych.

Jeśli chcesz pracować nad własną samooceną, zastanów się na poniższymi kwestiami

Czy wszystkie powyższe elementy są obecne w twoim codziennym życiu?

Czy jesteś uważny?

Czy potrafisz stawiać granice?

Czy akceptujesz swoje ograniczenia?

Czy korzystasz z zasobów, jakimi dysponujesz?

Czy podejmujesz wystarczające działania?

Czy znasz swoje potrzeby, aspiracje i marzenia?

Czy wiesz, co jest dla ciebie naprawdę ważne?

Czy jesteś wierny sobie?

O który z powyższych elementów chciałabyś w szczególności zadbać w swoim życiu? W jaki sposób możesz to zrobić już teraz?

Praca nad własną samooceną wymaga odwagi, konsekwencji i delikatności. Podczas zgłębiania własnych reakcji bądź dla siebie czułym, cierpliwym i wymagającym nauczycielem. Krok po kroku. Element po elemencie. Powodzenia!

Tagi

samoakceptacja samoocena zmianywżyciu magdalena waniewska-bobin

Opublikowano: 2016-11-09

Zobacz inne artykuły w kategorii Miłość i Związki »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

jestem-na-tak-czyli-odkryj-swoje-mocne-strony

Jestem na TAK, czyli odkryj swoje mocne strony

To był zwykły, prawie wiosenny dzień. Prawie, jeśli chodzi o pogodę i idący z nią w parze nastrój, robi wielką różnicę. Było szaro. Zarówno na niebie, jak i w moich chęciach do działania. Po co ja tak wcześnie wstawałem?

czytaj dalej »

pochwala-chwalenia-krok-drugi-chwal-siebie

Pochwała chwalenia. Krok drugi: Chwal siebie!

Jeśli chcesz zacząć chwalić siebie, musisz zastanowić się nad tym, jakie są twoje przekonania odnośnie pochwały. Nasze przekonania są tworzone i weryfikowane przez doświadczenia. Być może przywykłeś do okazjonalnych pochwał, otrzymywanych od kogoś ważnego, do pochwał, które wiązały się z wyjątkowymi, spektakularnymi działaniami.

czytaj dalej »

5-malych-zmian-ktore-uwolnia-cie-od-nadmiaru-leku

5 małych zmian, które uwolnią Cię od nadmiaru lęku

Pamiętam moją mamę i babcię. Obie stale napięte, martwiące się o przyszłość i rozpamiętujące błędy przeszłości oraz stracone okazje. Ponieważ zdawały się nie widzieć w tym problemu, dla mnie stał się on tym większy… Poziom lęku urastał do znamion katastrofy, gdy sprawy dotyczyły błahostek, takich jak odwożenie dzieci do żłobka czy zrobienie obiadu. Tak się nie da żyć.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.