Jak wyglądają Twoje poranki? Są pełne pośpiechu i lekkiego stresu czy spokojne i przyjemne? 

Jeszcze kilka lat temu, gdy pracowałam w korporacji, moje poranki były pełne pośpiechu. Wybiegałam z domu na wariata, bez śniadania. Teraz poranki to część dnia, której poświęcam najwięcej uwagi. Bez stresu i pośpiechu. Wiem, że przebieg naszego poranka wpływa nie tylko na resztę dnia, lecz także na nasze nastawienie i samopoczucie.

Sprawdzone sposoby na udany poranek

1. Wstań 15 minut wcześniej 

Wbrew pozorom nie musisz wstawać kilka godzin wcześniej, aby idealnie rozpocząć dzień. Czasem wystarczy kilkanaście minut, które postanowisz poświęcić celebrowaniu w ciszy chwili w swoim towarzystwie. Tylko od Ciebie zależy, jak będzie wyglądał Twój poranek.

Jeśli jednak chcesz wstawać godzinę wcześniej (ale przestawienie budzika o godzinę nie działa na Ciebie), nastawiaj codziennie budzik o 2 minuty wcześniej – po miesiącu zaczniesz wstawać godzinę wcześniej i w ogóle tego nie odczujesz. Zamiast wprowadzać wielkie zmiany do swojego życia, skup się na małych działaniach. 

2. Ćwicz uważność – praktyka uważności

Odpowiednie zaczęcie dnia jest bardzo ważne. Badania pokazują, że w ciągu kilku minut po przebudzeniu uwalniamy najwięcej hormonów stresu, dlatego unikaj sprawdzania poczty w telefonie czy tablecie. Najlepiej, jeśli tuż po przebudzeniu spędzisz w łóżku 5–10 minut i po prostu poobserwujesz swój oddech. Nie próbuj zatrzymywać myśli o nadchodzącym dniu i koncentruj się na oddechu. Na zakończenie poprzeciągaj się i weź kilka głębokich oddechów.

O praktyce uważności i jej korzyściach pisałam we wcześniejszym artykule: Mindfulness jest dla każdego! Kilka praktycznych wskazówek, które pomogą Ci zacząć. Polecam!

Okazuje się, że 5–10 minut praktyki uważności wystarczy, aby spokojnie, z pozytywnym nastawieniem i z poukładanymi myślami zacząć dzień. To jeden z moich ulubionych porannych nawyków.

3. Wypij szklankę ciepłej wody ze świeżo wyciśniętym sokiem z cytryny

Pomaga oczyścić organizm, poprawia trawienie, przyspiesza metabolizm i dodaje energii. 

Zazwyczaj dodaję kilka plasterków świeżego imbiru i szczyptę kurkumy. Piję na czczo, 15–30 minut przed śniadaniem, każdego dnia. Jest to mój zdrowy, poranny rytuał. 

4. Buduj dobre i prawdziwe dla Ciebie afirmacje

Afirmacje to pozytywne stwierdzenia/zdania, które – powtarzane wielokrotnie – mają być narzędziem do zmiany myślenia i stanu emocjonalnego. To programowanie umysłu, którego celem jest bardziej pozytywne patrzenie na świat.

Wiesz, jakie afirmacje uważam za najsilniejsze? „Jestem ważna/ważny i zasługuję na wszystko, co najlepsze” oraz: „Mam wszelkie powody, aby być zadowoloną/zadowolonym z siebie i ze swojego życia”.

Jaka afirmacja od teraz stanie się dla Ciebie najbardziej prawdziwa i wzmacniająca?

5. Zjedz zdrowe, pożywne śniadanie 

Na pierwsze śniadanie zjadam owsiankę ze świeżymi i suszonymi owocami. Nie wyobrażam sobie mojego poranka bez herbaty lub świeżo parzonej kawy według teorii pięciu przemian.

Nie zamierzam skupiać się na wartościach odżywczych i energetycznych ani tym, z czego powinno składać się dobrze zbilansowane śniadanie, chcę Cię jedynie zachęcić do tego, abyś zaczął celebrować ten posiłek, jakby był najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia.

6. Postaw na aktywność fizyczną

Moja poranna gimnastyka nie jest skomplikowana – korzystam z kombinacji ćwiczeń rozciągających i wzmacniających mięśnie głębokie, które poznałam podczas ćwiczeń z fizjoterapeutami, a także zajęć jogi i pilatesu. 

Polecam Ci poranne rozciąganie z Boho Beautiful (nie trwa dłużej niż 20 minut):

 

Ćwiczę codziennie, regularnie, bez wymówek biorę matę. Ty również wybierz swój ulubiony zestaw ćwiczeń: poranne bieganie, domowy trening, jogę, basen – cokolwiek, co sprawi Ci przyjemność. Rozpocznij dzień z dodatkową dawką energii.

Ciekawe sposoby na dobre rozpoczęcie dnia (choć część z nich pokrywa się tymi, które zaproponowałam powyżej) znajdziesz w książce Hala Elroda „Miracle Morning (polski tytuł:Fenomen poranka”, dostępny tutaj).

 

Miracle Morning to 30-dniowy program zmiany nawyków związanych z poranną rutyną, dzięki którym nauczysz się prostych technik, a Twoje poranki staną się bardziej zorganizowane i owocne.

Koniecznie zajrzyj do artykułu o 6-minutowym Miracle Morning. To program w wersji dla zabieganych. 6 minut tuż po przebudzeniu zawsze można znaleźć.

Podziel się swoimi sposobami na udany poranek. A jeśli wciąż ich nie masz, od jutra czas to zmienić. Powodzenia! 

Poprzedni artykułNowy związek – jak się na niego otworzyć?
Następny artykułPamiętnik z podróży, czyli jak to się stało, że zaczęłam ćwiczyć kickboxing w Tajlandii
SKONTAKTUJ SIĘ ZE MNĄ, JEŚLI : stoisz przed zmianą swojej ścieżki zawodowej lub drogi życiowej chcesz poznać swoje mocne strony i pełniej wykorzystać swój potencjał szukasz odpowiedzi na to, co jest twoją pasją  chcesz wzmocnić poczucie własnej wartości, pewność siebie i wiarę w siebie potrzebujesz odzyskać równowagę między życiem zawodowym a prywatnym chcesz realizować się w życiu i pracy zgodnie z własnymi wartościami i ze swoim potencjałem Kim jestem i co robię:  Certyfikowany coach, konsultant kariery, specjalista ds. HR i szkoleń, twórca zmieniajsie.com. Jako coach wspieram w procesie zmiany na lepsze. Towarzyszę na drodze odkrywania siebie i życia w zgodzie z własnymi wartościami i ze swoim potencjałem. Pracuję w oparciu o kodeks etyczny i standardy Izby Coachingu. W swojej praktyce łączę różne techniki i metody, które pomagają mi w skuteczny sposób zaprowadzić moich klientów do celu. Posiadam ponad 12 lat doświadczeń pracy z ludźmi w sferze zawodowej i ponad 10 lat aktywnego samorozwoju. Jestem entuzjastką autentyczności, rozwoju osobistego i po prostu życia.     Dlaczego tu jestem: Bo mam potrzebę dzielenia się z Tobą swoim doświadczeniem i spostrzeżeniami coachingowymi oraz inspirowania do zmiany, którą rozumiem jako umożliwienie pełniejszego realizowania własnego potencjału. Z czego jestem dumna w moim życiu: Z drogi, jaką przeszłam i ciągłego rozwoju. Moje słabości: Inspirujące książki i lody waniliowe :)  Mój sprawdzony sposób na zły humor: Chwila tylko dla siebie, otoczenie siebie troską i sprawienie sobie przyjemności poprzez np. długi spacer, basen, ulubiony serial, inspirującą książkę, pyszne jedzenie. Największa zmiana w moim życiu: Bardzo ważny dla mnie proces zmian został zapoczątkowany 4 lata temu (m.in. przeszłam własny proces coachingowy, uzyskałam certyfikat i licencję coacha, rozpoczęłam własną praktykę coachingową, odeszłam z korporacji, pozbyłam się szkodliwych dla mnie nawyków, zwolniłam tempo życia, wprowadziłam zdrowszy styl życia) i nadal trwa… Przede wszystkim zmienił się mój sposób myślenia i działania co przełożyło się na moje zdrowie oraz życie osobiste i zawodowe. Od tamtej pory staram się świadomie podążać ścieżką swojego serca i żyć w zgodzie z własnymi wartościami. Miejscowość i numer kontaktowy: Wrocław, a telefonicznie/Skype cała Polska. Tel. 690 502 917

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here