Jak czerpać z trudnych doświadczeń?
jak-czerpac-z-trudnych-doswiadczen

 

„Nie szukamy bolesnych przeżyć, które kształtują naszą tożsamość, jednak w wyniku bolesnych przeżyć szukamy tożsamości. Nie potrafimy znieść bezsensownej męki, ale umiemy wytrzymać ogromny ból, jeśli wierzymy, że jest w nim cel”
Andrew Solomon – pisarz, cierpiący na depresję

Zdarza się, że zmiana nie jest przez nas oczekiwana, że dopada nas znienacka. Bez względu na to, jakiego rodzaju bolesne przeżycie staje się naszym udziałem, wprowadza ono do życia swoisty zamęt, niepewność, co stanie się dalej, poczucie braku wpływu na rzeczywistość, bezradność, niechęć do podejmowania działań, poczucie bezsensu. Czy z sytuacji choroby, straty, rozbicia można wynieść coś ważnego?

Bolesne przeżycia sprawiają, że prawdziwe i fałszywe przekonania mieszają się ze sobą. Poczucie dezorientacji, obcości i bezsensu stają się dominujące. Pogłębiający się stan dezintegracji i wewnętrznego cierpienia izoluje i osłabia. Diagnoza specjalisty czy choćby ujęcie owego trudnego doświadczenia w słowa nie przynosi spokoju (w najlepszym przypadku krótkotrwałą ulgę). Bez względu na to, jak będzie brzmieć owa etykietka („chory na depresję”, „bezrobotny”, „singiel”) staje się ona wyraźnym sygnałem – nowego, niekoniecznie oczekiwanego etapu życia.

Moja etykieta usłyszana od specjalisty „F33: zaburzenia depresyjne nawracające” niczego w moim życiu nie uprościła, wręcz przeciwnie. Dzięki chorobie nie stałam się lepszym człowiekiem, nie dokonałam życiowego bilansu, nie zaczęłam czerpać z życia garściami…

Gdybym miała wskazać trzy kluczowe zdania, które pojawiły się jako refleksja związana z moimi trudnymi doświadczeniami, byłyby to:

1. Nie jesteś swoimi myślami

Zacznijmy od tego, że wewnętrzne głosy słyszą nie tylko ludzie chorzy psychicznie. Wewnętrzny głos to myśli, które pojawiają się w kontekście wszystkiego, co robimy. Głos komentuje, tłumaczy, usprawiedliwia, krytykuje, narzeka, dedukuje, podpowiada, osądza. Nie jesteś swoimi myślami. Twoje myśli nie są tobą. Skoro umysł może podsuwać kłamstwa jako prawdę (i na odwrót), nie ma sensu przywiązywać wagi do myśli. Wystarczy je zarejestrować – bez przypisywania owym myślom większego znaczenia.

2. Rejestruj swoje emocje

Trudne doświadczenia nie tylko wywracają do góry nogami nasze przekonania o sobie i innych, ale także mają wpływ na towarzyszące im emocje. Uchwycenie i nazwanie uczuć (bez osądzania ich jako dobrych czy złych i utożsamiania się z nimi) pozwala wejść w rolę zewnętrznego obserwatora, zmusza do uważności, utrzymuje naturalną aktywność.

3. Doceń nawyki

Bolesne doświadczenia wypaczają odbieranie rzeczywistości – wyolbrzymiają błahostki, zobojętniają na rzeczy dotychczas ważne. Działanie w tym swoistym stanie rozbicia jest utrudnione, a niekiedy wręcz niemożliwe. W sytuacji gdy umysł i emocje podsuwają skrajne rozwiązania, warto zaufać temu, co jest w nas zapisane automatycznie, w postaci codziennych, bezrefleksyjnych nawyków. Drobne, zrutynizowane czynności mogą dawać poczucie bezpieczeństwa, kontroli otoczenia i własnej sprawczości.

Wierzę, że z każdej zmiany może wyniknąć nauka. Tak jak każde zdarzenie może stać się pretekstem do odpowiedzi na pytania: „czego naprawdę chcę? co jest dla mnie ważne? czego potrzebuję?”, tak i trudne doświadczenia mogą stać się sposobem na poszerzenie perspektywy, weryfikację dotychczasowych przekonań i schematów działania, zebranie informacji o sobie i innych. Potrzeba jednak na to woli, czasu i dystansu.

Tagi

rozwój osobisty samoświadomość depresja

Opublikowano: 2016-03-14

Zobacz inne artykuły w kategorii Motywacja »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

depresja-jak-ja-rozpoznac-i-leczyc

Depresja: jak ją rozpoznać i leczyć?

Warto dowiedzieć się jak najwięcej o depresji i nauczyć się rozpoznawać jej objawy u siebie i u innych. Według prognoz Światowej Organizacji Zdrowia, do roku 2020 depresja będzie drugą najczęstszą przyczyną problemów zdrowotnych na świecie. Wielu chorych nie jest w stanie wykonywać obowiązków zawodowych i domowych, a niektórzy nie są w stanie zaspokajać swoich elementarnych potrzeb życiowych.

czytaj dalej »

jak-akceptowac-siebie

Jak akceptować siebie?

Akceptacja jest rodzajem zgody. Zgody na siebie, takim jakim się jest. Zgody na pewne zachowania, przyzwoleniem na obrane już poglądy, powiedzeniem „tak” własnemu i znanemu sposobowi bycia, myślenia czy emocjom. To rodzaj szacunku wobec własnej osoby i uczciwe tolerowanie siebie, z paletą zalet i w gąszczu wad.

czytaj dalej »

taniec-biore-daje-jacek-walkiewicz

Taniec "biorę-daję" Jacek Walkiewicz

Czego się boimy w zmianie? Co jest w niej najtrudniejsze i dlaczego? Jak bardzo nasz naturalny stan odbiega od tego, co doświadczamy na co dzień? O tym wszystkim czytelnikom "Zmian w Życiu" opowiada Jacek Walkiewicz, jeden z najbardziej cenionych polskich mówców i trenerów.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.