Tak wiele ostatnio mówi się na temat coachingu. Moją ulubioną anegdotą w tym zakresie jest ta, którą usłyszałam na jednej z konferencji, w trakcie wykładu Macieja Bennewicza:
Pewien Coach spytał mnie niedawno po krótkim powitaniu:
– Ty, zdaje się, głównie zajmujesz się life coachingiem?
– Można tak powiedzieć – odezwałem się niepewnie i szybko dodałem: – A jakim coachingiem ty się zajmujesz?
– Ja oczywiście biznesowym i executive coachingiem. Wiesz, chodzi o działania dla prezesów i zarządów na szeroką skalę – odparł z dumą.
– A jakie tematy bierzesz najczęściej na warsztat? – dopytywałem się z zaciekawieniem.
– Wypalenie zawodowe, problemy z delegowaniem, przepracowanie, umiejętności godzenia życia zawodowego z osobistym. – Wymienił kilka najważniejszych i zwrócił się do mnie z podobnym pytaniem: – Nad jakimi tematami coachingowymi pracujesz najczęściej?
– No cóż – odpowiedziałem – U mnie rzeczywiście inaczej niż u ciebie, bardziej life coachingowo: wypalenie zawodowe, problemy z delegowaniem, przepracowanie, umiejętność godzenia życia zawodowego z osobistym…
Nowe spojrzenie na coaching
Przekonaj się sam/a
To pokazuje, że najważniejsze w coachingu jest doświadczenie coacha. Im bardziej holistycznie patrzy na swojego klienta, tym większe prawdopodobieństwo, że efekty ich współpracy będą wartościowe. Jak to trafnie podsumował jeden z moich klientów – tyle się mówi o tym coachingu, ale dopiero jak się go doświadczy, to wiadomo o co chodzi. Moje doświadczenie w pracy z ludźmi pokazuje jedno: doświadcz i na tej podstawie podejmij decyzję, co chcesz z tym zrobić dalej. Sam odpowiedz sobie na pytanie, czy było to dla ciebie wartościowe, czy też nie.
Czym jest coaching?
Zgodnie z definicją ICF (International Coach Federation) – największej ogólnoświatowej organizacji reprezentującej środowisko profesjonalnych coachów – coaching jest interaktywnym procesem, który pomaga pojedynczym osobom lub organizacjom w przyspieszeniu tempa rozwoju i polepszeniu efektów działania. Coachowie pracują z klientami w zakresach związanych z biznesem, rozwojem kariery, finansami, zdrowiem i relacjami interpersonalnymi. Dzięki coachingowi klienci ustalają konkretniejsze cele, optymalizują swoje działania, podejmują trafniejsze decyzje i pełniej korzystają ze swoich naturalnych umiejętności.
Profesjonalni coachowie zapewniają nieustającą współpracę, przygotowaną specjalnie w celu niesienia pomocy klientom w osiąganiu satysfakcjonujących rezultatów w ich życiu zawodowym i osobistym. Coachowie pomagają ludziom poprawiać ich osiągnięcia i podnosić jakość ich życia.
Są oni nauczeni słuchania, obserwowania i przystosowywania własnego podejścia do indywidualnych potrzeb klienta. Dążą do wydobycia rozwiązań i strategii z wnętrza klienta. Wierzą, że klient jest z natury kreatywny i pełen pomysłów. Zadanie coacha polega na wydobyciu tych umiejętności, zasobów i kreatywności, które klient już posiada.
Rola coacha
Jak pisze Maciej Bennewicz w swojej książce „Coaching Tao”: coach jest mobilizującym do zmiany autorytetem, który wcale nie musi (lecz może) być ekspertem w danej dziedzinie. Jego obecność uruchamia relację i proces zmiany za zgodną partnera – klienta. Relacja między nimi wymaga kontaktu i komunikacji. Jest świadomie podjęta w celu uzyskania przewidzianych lub nieprzewidzianych rezultatów, które mają polepszyć jakość życia lub jego konkretnej dziedziny (np. pracy, sportu, relacji międzyludzkich), albo konkretnej sprawy: wyniku sprzedaży, sukcesu projektu, organizacji przedsięwzięcia. Z tego wynika, że większość komunikacji pomiędzy coachem a klientem ma charakter celowy, ukierunkowany na osiągnięcie określonych, zaplanowanych albo pożądanych rezultatów.
Praca nad sobą to najbardziej opłacalne zajęcie, jakie możesz podjąć w życiu!
Coach stosuje metody, o których informuje swego klienta przed ich zastosowaniem, na przykład eksperymenty, techniki prowokatywne, pytania, ćwiczenia fizyczne, techniki medytacyjne itd. Praca coacha polega na inspirowaniu klienta i wskazywaniu obszarów odpowiedzialności. Jej efekty powinny być zwymiarowane, czyli określone wskaźnikami, po których będzie można rozpoznać progres i parametry osiągniętego celu. To klient jest odpowiedzialny za wynik, coach zaś za warunki brzegowe relacji, w której klient ma stworzone obiektywnie najlepsze warunki do zmiany z zachowaniem norm etycznych i kulturowych oraz standardów reprezentowanej przez coacha metody.
A zatem coach jest odpowiedzialny za:
- bycie Tu i Teraz;
- zbudowanie relacji partnerskiej;
- czerpanie ze swoich zasobów w celu wsparcia klienta w drodze do celu;
- podążanie za klientem (nieocenianie, nienaprawianie, bezstronność, zaufanie, wiara w klienta i jego zasoby);
- uważność na siebie 50% oraz uważność na klienta 50% (czy mam świadomość, w jaki sposób historia klienta wpływa na moje wewnętrzne procesy i czy potrafię jednoznacznie zauważyć, z której części siebie zadaję pytanie, tj. czy robię to z tej nieoceniającej, nienaprawiającej, bezstronnej w stosunku do klienta części).
- wybranie odpowiedniej formy wsparcia w celu znalezienia jak najlepszego rozwiązania przez klienta.
Klient i jego rola
Coaching jest metodą dobrowolną – oznacza, to, że to klient podejmuje decyzję, czy na tym etapie swojego życia chce skorzystać z tej metody wspierania siebie. Na bazie swoich kryteriów podejmuje także decyzję o tym, z którym coachem chce współpracować. To o tyle istotne, że główną odpowiedzialnością klienta w procesie coachingowym jest to, jak bardzo chce być szczery w stosunku do siebie. Czy jest w nim odwaga do tego, aby wyjść poza strefę swojego komfortu i dać sobie przestrzeń na eksperymentowanie i konsekwencję w realizacji swojego celu? Coach nie jest czarodziejem, który za pomocą magicznej różdżki będzie zmieniał życie klienta. To od klienta zależą jego gotowość i otwartość na zmiany.
Kiedy zatem warto skorzystać z coachingu i dać sobie przestrzeń na zmiany?
- kiedy zależy nam na osiągnięciu jakiegoś celu, istnieje wyzwanie, sposobność osiągnięcia czegoś ważnego;
- gdy nasza wiedza, umiejętność, zaufanie do siebie są niewystarczające do osiągnięcia celu;
- jeśli przejawiamy podejście lub zachowania niesprzyjające realizacji celów;
- kiedy nie zdajemy sobie sprawy ze swoich silnych stron i z tego, jak je rozwijać;
- jeśli brakuje nam jasnej oceny sytuacji, podczas gdy trzeba podjąć decyzję;
- w sytuacji, gdy potrzebny jest duży wysiłek w ograniczonym czasie;
- kiedy odczuwamy brak równowagi pomiędzy pracą zawodową a życiem osobistym;
- gdy istnieje potrzeba lepszego zorganizowania i samodzielnego kierowania własnym życiem.
Czy coaching daje gwarancję na sukces?
Odpowiedź na to pytanie należy do Ciebie. Z mojej perspektywy coacha, który pracuje z klientami w ujęciu różnych tematów i zagadnień, widzę jedno: jeśli chcesz dokonać zmiany w swoim życiu prywatnym czy też zawodowym, to wsparcie coacha może być pomocne w realizacji Twoich celów.
Coach nie jest osobą, która za pomocą magicznej różdżki zmieni Twoje życie albo powie, jakie decyzje masz podjąć, żeby od teraz już zawsze było Ci dobrze. Może być jednak partnerem, który zawsze Cię wysłucha, z pełną akceptacją dla tego, co teraz się w Tobie pojawia. Będzie lustrem, w którym możesz się poprzeglądać i poprzymierzać te nowe „rzeczy”, które pojawią się w trakcie waszych spotkań. To od Ciebie zależy, co weźmiesz dla siebie z tej współpracy. Odpowiedzi na Twoje pytania są w Tobie. Coach, bazując na swoim doświadczeniu i warsztacie, pokaże Ci, w jaki sposób, skutecznie słuchając siebie, znaleźć na nie odpowiedzi.
Na koniec chciałam podzielić się refleksją z życia coacha. Moją intencją na każdą sesję z klientem jest: „wszystkiego, co najlepsze” – oznacza to, że daję moim klientom pełną wolność w ich wyborach. Doskonale wiem, że osoby, które do mnie przychodzą, oczekują, że zmienię ich życie w przeciągu kilku minut.
Prawda jest jednak taka, że jedyną osobą, która może zmienić Twoje życie jesteś Ty sam, a coaching może Cię w tym wesprzeć. Jeśli będziesz chciał tej zmiany, dasz sobie trochę przestrzeni na eksperymenty, będziesz cierpliwy i konsekwentny w swoim działaniu, to może zdarzyć się cud. Jak powiedział Thich Nhat Hanh: „zwykło się uważać za cud chodzenie po powierzchni wody czy unoszenie się w powietrzu, ale myślę, że prawdziwym cudem jest chodzenie po ziemi”. Dla mnie jako człowieka i coacha te słowa są inspiracją do tworzenia moich własnych codziennych cudów, czyli do:
- Codziennego
- Urzeczywistniania
- Doświadczania siebie
Tego sobie i Wam z całego serca życzę, gdyż tylko dzięki doświadczeniu czegoś możemy otrzymać informację zwrotną, czy było to dla nas wartościowe, czy też nie.
Zdj. Unsplash/Firmbee.com