Jak oswoić lęk przed porażką?
jak-oswoic-lek-przed-porazka

 

Która z nas nie zna tego uczucia. Mamy ambitne marzenia, cele, chcemy wreszcie dokonać zmiany w życiu, a tu bach. Dopada nas w najmniej odpowiednim momencie (ha, a czy w tym przypadku jest odpowiedni moment), ściska za gardło, krąży w żołądku powodując jego ból, czasem opanowuje też nogi, czyniąc je galaretowatymi i do tego nie pozwala spokojnie spać. O czym mowa? Chodzi o lęk przed porażką w obliczu wprowadzania zmian. Jak skutecznie go ujarzmić?

Załóżmy, że chcesz rzucić dobrze płatną pracę w prestiżowej firmie i otworzyć własny biznes. Możliwe, że wokół Ciebie nie będzie osoby, która pochwali tę decyzję. Powiedzą na przykład, że jest kryzys, że nie dasz sobie rady, że skończysz jako bezrobotna. W takiej sytuacji staniesz nie tylko w obliczu konieczności poradzenia sobie z własnym lękiem dotyczącym trudnej decyzji zmiany, lecz również z lękami innych.

Pamiętaj, że niezależnie od tego, czego dotyczy zmiana, zawsze w Twoim otoczeniu znajdą się osoby, które będą Cię powstrzymywać. I pewnie nie zrobią tego „na złość” Tobie. Możliwe, że kierują się sercem i chcą dla Ciebie dobrze. Inni z kolei mogą Ci zazdrościć, że w ogóle masz odwagę podjąć działanie, czyż nie wygodniej i łatwiej jest biernie żyć?

Jak sobie poradzić z obciążającym własnym lękiem przed porażką i lękiem innych o nas?

  • Do zmiany bardzo dobrze się przygotuj. Zgromadź niezbędne i kluczowe zasoby (umiejętności, znajomych, pieniądze, miejsce, czas itp.). Określ optymalny dla siebie plan działania. Rozważ różne scenariusze wprowadzania zmiany oraz opracuj plan B i C. Wypisz, wszystkie potencjalne ryzyka. Zarządź nimi określając działania, które podejmiesz, by ich uniknąć lub zminimalizować, gdy się pojawią. To w największym stopniu ograniczy Twój lęk przed porażką.
  • Czytaj literaturę poświęconą zagadnieniu odnoszącemu się do zmiany, którą chcesz wprowadzić. To bardzo ważne, by się dokształcać, rozwijać i w razie konieczności wiedzieć, gdzie szukać niezbędnych informacji.
  • Gdy już sama podejmiesz decyzję o wprowadzeniu zmiany do swojego życia, to powiedz o tym najważniejszym dla Ciebie osobom. Dobrze przygotuj się do tej rozmowy. Spróbuj przewidzieć reakcję innych i stosownie do tego przygotuj argumenty „za” obranym przez Ciebie kierunkiem. Jeśli będziesz bazować na konkretach, przeprowadzisz taką rozmowę nie tylko spokojniej, jak również będziesz bardziej pewna siebie i mniej skłonna do ulegania. Wysłuchaj „skarg i zażaleń” osób, których opinię najbardziej cenisz. Zwróć uwagę na to, co mówią, w jaki sposób i co tak naprawdę za tym stoi (ich obawa o siebie samych w nowej sytuacji, czy faktyczne „dobro” dla Ciebie). Zapisz najważniejsze wypowiedzi i rozważ ich wartość dla Ciebie. Opowiedz, co sprawia, że wprowadzenie tej zmiany jest dla Ciebie ważne i głośno wyraź potrzebę wsparcia z ich strony.
  • Zorganizuj swoje „kółko wsparcia”, czyli staraj się otaczać ludźmi pozytywnie nastawionymi do zmiany i życia. Jeśli w Twoim otoczeniu brakuje takich osób, rozejrzyj się wokół. W Internecie pełno jest organizacji, które zrzeszają osoby w podobnej sytuacji, co Ty. Chodź na spotkania z nimi i inspiruj się ich sukcesami.
  • Jeśli wprowadzenie dużej zmiany napawa Cię lękiem, to pomyśl o podzieleniu tego na etapy. To pozwoli Ci na skuteczniejsze udźwignięcie tematu i działanie krok po kroku.
  • Aby oswoić lęk przed porażką w jednym obszarze np. samodzielnego wyjazdu za granicę, spróbuj wcześniej zrobić coś będącego mniejszym wyzwaniem np. samodzielny wyjazd na tydzień do innego miasta. Takie doświadczenie wzmocni Twoją pewność siebie.
  • Zgromadź motywujące Cię myśli, cytaty, afirmacje i zapisz je w najczęściej przez Ciebie oglądanych miejscach np. kalendarz, telefon, komputer, możesz je wydrukować, oprawić w ramkę i postawić przy łóżku. To wpływa bardzo motywująco.
  • Wypisz wszystkie korzyści, jakie dostrzegasz w wyniku wprowadzenia zmiany. Patrz na tę listę jak najczęściej – najlepiej codziennie.
  • Spróbuj obiektywnie (z boku) spojrzeć na sytuację zmiany, w obliczu której stoisz. Czy nadal wydaje się ona taka trudna do wprowadzenia? Możliwe, że nieco wyolbrzymiasz jej obraz, a co za tym idzie odczuwanie lęku przed porażką.
  • Porozmawiaj z innymi ludźmi, którzy kiedyś byli w podobnej sytuacji do Ciebie (i najlepiej – odnieśli sukces). Zapytaj o to, czy odczuwali lęk przed porażką i jak sobie z nim poradzili. Świadomość, że inni ludzie mieli podobne rozterki wewnętrzne w znacznym stopniu Cię wzmocni.
  • Współpracuj z coachem, który w głównej mierze będzie wspierał Cię w procesie zmiany oraz podtrzymywał Twoją motywację (a wierz mi, że Twoja motywacja może często się wahać). Coach pomoże Ci wyjść poza tzw. strefę komfortu, w której obecnie się znajdujesz. Ponadto zrobicie to w sposób komfortowy dla Ciebie.
  • Znajdź sobie mentora, czyli osobę, którą postrzegasz jako ekspert w zakresie wprowadzanej przez Ciebie zmiany. To nie musi być osoba, którą znasz. Z własnego doświadczenia powiem Ci, że jakiś czas temu poszukałam takich osób w internecie, zadzwoniłam do nich i ku mojemu wielkiemu zdziwieniu otrzymałam więcej wsparcia, niż prosiłam. Bo ludzie lubią pomagać ludziom, zwłaszcza tym, którzy naprawdę chcą działać.
  • Realizuj swoje różne marzenia, zwłaszcza te najbardziej szalone i wymagające odwagi. Pamiętam, jak od 18 r.ż. marzyłam o skoku ze spadochronem. I wreszcie kilka lat temu, w 2006 roku postanowiłam „albo zapominam o tym marzeniu, albo je realizuję”. Zdecydowałam się na to drugie. I pamiętam swoją pierwszą myśl, gdy stopami dotknęłam Ziemi „Teraz mogę wszystko”. To zdanie towarzyszy mi do dziś i przypominam je sobie w kluczowych momentach, gdy potrzebuję wewnętrznej odwagi.
  • Wyobraź sobie i zapisz wszystkie konsekwencje wynikające z braku wprowadzenia zmiany. Załóżmy, że jest rok 2020, a Ty do tego czasu nie wprowadziłaś zmiany, którą planowałaś. Jak wygląda Twoje życie? Na ile Ci się ono podoba w tym 2020 roku?

Pamiętaj, lęk jest składową naszego życia. Jest normalnym ludzkim uczuciem i towarzyszy przypuszczalnie każdemu człowiekowi (zwłaszcza, gdy robi coś po raz pierwszy).

Jak powiedziała Eleanor Roosevelt: „Kiedy zrobisz coś, co wydawało ci się niemożliwe, zyskujesz odwagę i pewność siebie”.

Ja w Ciebie wierzę, więc dlaczego Ty miałabyś nie wierzyć w sama w siebie? Do dzieła!

Tagi

pewność siebie wiara w siebie lęk przed porażką samoocena

Opublikowano: 2015-04-13

Zobacz inne artykuły w kategorii Motywacja »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

a-czy-ty-lubisz-siebie

A czy Ty lubisz siebie ?

Jak często patrzysz w lustro i myślisz super kobieta, super mężczyzna? Lubię ją, jego. Młodo i fajnie wyglądam. Jaki będzie dzisiejszy dzień?

czytaj dalej »

katarzyna-miller-uwierz-we-mnie

Katarzyna Miller. Uwierz we mnie

Katarzyna Miller – filozofka, poetka, pisarka, psycholożka, psychoterapeutka z ponad trzydziestoletnim doświadczeniem w prowadzeniu terapii indywidualnej i grupowej. Wykładała psychologię na Gender Studies na UW. Autorka wielu bestsellerowych książek, m.in. Chcę być kochana tak, jak chcę (z Ewą Kondratowską), Bajki rozebrane (z Tatianą Cichocką) czy Być kobietą i nie zwariować (z Moniką Pawluczuk). 

czytaj dalej »

nikogo-nie-mam-czy-cos-jest-ze-mna-nie-tak

Nikogo nie mam - czy coś jest ze mną nie tak?!

Większość z nas odczuwa potrzebę bycia w związku. Nic dziwnego. Posiadanie stałego partnera wiąże się z wieloma zaletami. Czy jednak tylko bycie w związku może nam pozwolić na bycie w 100% szczęśliwym i spełnionym człowiekiem? Czy istnieją jakieś zależności, dla których jedni z nas bez problemu wchodzą w kolejne związki, a inni przez lata nikogo nie mogą znaleźć?

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.