Biorąc pod uwagę to, ile czasu spędzamy pracując, warto pamiętać o tym, aby czerpać jak najwięcej pozytywnych aspektów z naszej obecności w miejscu pracy. Jak zatem czuć się radośnie i spokojnie, jeśli ciągle jesteśmy zestresowani i mamy poczucie, że jeszcze tyle rzeczy jest do zrobienia, a tak mało czasu nam zostało.

Jon Kabat – Zinn twórca MBSR (ang. Mindfulness-Based Stress Reduction), czyli redukcji stresu poprzez medytację mindfulness, definiuje uważność jako przytomność umysłu, która jest rozwijana przez szczególnego rodzaju skupienie uwagi. Skupiamy ją celowo na tym, co jest w teraźniejszości bez osądzania czegokolwiek. To jedna z wielu możliwych form medytacji, o ile przez medytację rozumiemy metodę systematycznego skupiania uwagi, dzięki czemu wpływamy na jakość swojego doświadczenia i ewentualnie ją zmieniamy, aby dzięki temu przeżywać w pełni swoje człowieczeństwo i związki z innymi oraz z całym światem.

Ronald Siegel –  doktor psychologii na Harvard Medical School – określa uważność  jako szczególny stosunek do doświadczenia lub sposób pojmowania życia, który zmniejsza cierpienie i czyni życie bogatym oraz pełnym treści. Dzieje się tak dzięki dostrojeniu się do doświadczenia, które pojawia się tu i teraz, oraz dzięki bezpośredniemu wglądowi w to, jak nasze umysły tworzą niepotrzebne cierpienie.

Mistrz Zen Thich Nhat Hanh, który jest uznawany za ojca uważności, opracował w swojej książce „Work: How to find joy and meaning in Each hour of the day” listę kontrolną działań, która może nam służyć jak papierek lakmusowy work – life balance, ale również jako narzędzie do kreowania wspierającej nas rzeczywistości w pracy.

Thich Nhat Hanh mówi: koncentruj się na pracy, bądź czujny i gotowy radzić sobie sprawnie i mądrze
z każdą sytuacją. To właśnie pełna uwaga. Uwaga jest cudem, dzięki któremu poznajemy siebie
i przywracamy życiu. 

Praktykowanie uważności jest istotne dla każdego, niezależnie od tego jaki rodzaj pracy wykonuje. Dzięki zatrzymaniu, uwalnianiu napięcia z ciała, prawdziwemu słuchaniu siebie i dzieleniu się tą praktyką z innymi, możemy mieć duży wpływ na nasze otoczenie w pracy. Kiedy wiemy jak radzić sobie z silnymi emocjami, automatycznie nasze relacje z innymi poprawiają się, zmniejsza się stres,
a praca staje się, bardziej przyjemna. Jest to korzyść dla nas, dla tych osób, z którymi współpracujemy, ale również dla naszych przyjaciół, rodzin i całego społeczeństwa.

Poniżej 15 praktycznych wskazówek, które możesz już teraz przetestować

  1. Na dobry początek dnia zacznij od 10 minut medytacji.
  2. Poświęć trochę czasu, aby usiąść i cieszyć się, tym, że jesz w domu śniadanie.
  3. Pamiętaj o tym, że każdy dzień może być dniem Twojej wdzięczności za to, że żyjesz i, że dziś masz 24 zupełnie nowych godzin życia.
  4. Staraj się nie dzielić swojego czasu na „mój czas” i na czas „w pracy”. Wszystko razem może być Twoim własnym czasem, jeśli tylko będziesz Tu i Teraz. Bądź jednocześnie w kontakcie
    z tym, co dzieje się, w twoim ciele i umyśle. Nie ma żadnego powodu, żeby twój czas pracy był mniej przyjemny, niż czas spędzony gdzie indziej.
  5. Postaraj oprzeć się pokusie, aby w trakcie drogi do pracy i z powrotem rozmawiać przez telefon komórkowy. Pozwól sobie w ten czas być po prostu ze sobą, z naturą i ze światem wokół Ciebie.
  6. Stwórz w pracy „obszar oddychania”, gdzie będziesz mógł pójść, aby uspokoić się, zatrzymać
    i odpocząć. Rób regularne przerwy w oddychaniu, aby wrócić do swojego ciała i przenieść swoje myśli do teraźniejszości.
  7. W porze lunchu jedz tylko jedzenie, a nie swoje lęki i obawy. Nie jedz obiad przy biurku. Zmień środowisko i idź na spacer.
  8. Zrób rytuał z picia herbaty. Przerwij na chwilę pracę i poszukaj na dnie swojej filiżanki to wszystko, co złożyło się na to, że możesz ją pić teraz: chmury, deszcz, plantacje herbaty
    i pracowników, którzy zebrali dla Ciebie tę herbatę.
  9. Przed udaniem się na spotkanie wyobraź sobie kogoś bardzo spokojnego, uważnego, kto pójdzie tam razem z Tobą. Schroń się, w tej osobie. Niech to wyobrażenie pomoże Ci zachować spokój.
  10. Jeśli czujesz złość lub podrażnienie, powstrzymaj się, od powiedzenia czy zrobienia czegokolwiek od razu. Wróć najpierw do oddechu. Skup się na wdechu i wydechu, dopóki się nie uspokoisz. 
  11. Praktykuj patrzenie na swojego szefa, przełożonych, współpracowników lub podwładnych jak na sojuszników, a nie wrogów. Zauważ, że praca razem z innymi w zespole może przynieść Ci więcej satysfakcji i radości, niż praca w pojedynkę. Sukces i szczęście każdego jest Twoim własnym sukcesem.
  12. Wyrażaj regularnie swoją wdzięczność i uznanie dla pozytywnych cech Twoich kolegów. To przekształci całe środowisko pracy. Stanie się ono bardziej harmonijne i przyjemne dla każdego.
  13. Spróbuj zrelaksować się przed przyjściem do domu tak, aby nie przynosić zgromadzonej
    w ciągu dnia negatywnej energii i frustracji.
  14. Zanim zaczniesz swoje prace domowe poświęć trochę czasu, aby odpocząć i wrócić do siebie. Rób jedną rzecz na raz i daj jej całą swoją uwagę. Wielozadaniowość oznacza, że ​​nie jesteś
    w pełni obecny dla żadnej z tych rzeczy. 
  15. Prowadź dziennik wszystkich dobrych rzeczy, które wydarzyły się, w ciągu dnia. Regularnie podlewaj swoje ziarna radości i wdzięczności, aby mogły się rozwijać.

Poprzedni artykuł„Jestem z nim, bo akurat nie ma lepszej propozycji…" – czy to dobra decyzja?
Następny artykułWłasny styl, czyli jak połączyć modę i osobowość w spójną całość?
SKONTAKTUJ SIĘ ZE MNĄ, JEŚLI: chcesz zobaczyć jak wygląda Twoja rzeczywistość Tu i Teraz chcesz posłuchać siebie z poziomu myśli, emocji, ciała chccesz zmiany w takich obszarach jak: pewność siebie, asertywność, związki, relacje z innymi, rozwój życia zawodowego, nowe możliwości zawodowe, równowaga w życiu osobistym i zawodowym, zdrowie, dobre samopoczucie, organizacja życia osobistego, zarządzanie czasem, zarządzanie ludźmi, przywództwo chcesz wsparcia w wydobyciu swojego potencjału w ramach eksplorowanego zagadnienia chcesz wsparcia w kreowaniu rzeczywistości, która będzie obfitować w najlepsze dla Ciebie rozwiązania w trakcie Twojej drogi do celu  Kim jestem i co robię: Zen Coach, terapeuta TSR, praktyk Soul Body Fusion, twórca terazcoach.pl. Bycie Coachem to dla mnie ciągła inspiracja do rozwoju, przebywanie w tu i teraz oraz duża radość z osiągnięć osób, z którymi pracuje. To również bycie w zmianie oraz możliwość obserwacji, jak w sposób naturalny następuje odblokowanie pokładów wewnętrznej siły i mocy drugiego człowieka, co w konsekwencji ułatwia mu realizację różnorakich celów z płaszczyzny prywatnej i zawodowej. Od ponad 11 lat działam w biznesie, wspierając ludzi i procesy w zakresie sprzedaży, rekrutacji i szkoleń. Idee biznesowe, które są mi bliskie, to przede wszystkim koncepcja pracy na mocnych stronach, która mocno czerpie z wewnętrznych zasobów oraz przekonanie, że to co jest sprzyjające w rozwoju to budowanie takich sytuacji, które biorą pod uwagę potencjał i możliwości ludzi. Dlaczego tu jestem: Jedno z moim mott życiowych to słowa N.D. Walsha „Jedyne co w życiu pewne to ciągła zmiana”. Z mojej perspektyw ten cytat mówi o naturalności procesu życia. Słyszę w tych słowach odwagę do tego, żeby być sobą, żeby podążać za tym, co jest dla mnie dobre i w zgodzie ze mną. Wszystko zależy od tego, jak ja patrzę na zmianę. Czy jest to coś, co mnie paraliżuje i obezwładnia, czy też jest to moment na doświadczenie siebie i wyniesienia z tego doświadczenia nauki, wniosków, refleksji. Z czego jestem dumna w moim życiu: Z bycia sobą :) Moje słabości: Czekolada i podróże :) Mój sprawdzony sposób na zły humor: Wówczas stosuję moje ulubione pytanie – Co się dzieje teraz? Największa zmiana w moim życiu: Każdy dzień jest dla mnie zmianą. Doświadczam siebie w życiu na wielu polach i to, co teraz wydaje mi się mało znaczącym wydarzeniem, za chwilę okazuje się preludium do dużych zmian w moim życiu :) :) :) Miejscowość: Warszawa, tel. 604 277 728. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here