Wyłącz autopilota - włącz uważność!
wylacz-autopilota-wlacz-uwaznosc

 

Z pewnością się zdziwisz na wiadomość, że ponad 40% Twoich codziennych reakcji może być nawykowa. W celu lepszego zobrazowania, podzielmy umownie dobę na 3 równe części, gdzie 8 godzin przeznaczasz na pracę, kolejne 8 na relacje z bliskimi, i te ostatnie 8 godzin na sen. Przyjrzyjmy się bliżej tym 16 godzinom aktywności: nawykowe działanie oznacza, że prawie 7 godzin dziennie działasz w trybie autopilota, czyli bez świadomej uwagi i samokontroli!

Automatyczne mogą być reakcje (w tym emocjonalne), ale też zachowania oraz … myśli i przekonania. Równie łatwo potrafimy przejechać przez pół miasta, nie pamiętając żadnego szczegółu z trwającej kilkadziesiąt minut podróży, jak wypuścić lawinę nawykowych komunikatów czy uruchomić własne automatyczne myśli i oceny. 

„Wyłączyć autopilota” oznacza zatrzymać się, aby świadomie zwrócić uwagę na to, co w ogóle się dzieje, i na to czego doświadczam. Do tego wszystkiego jest nam potrzebna uważność.

Uważność to taki tryb naszej uwagi i świadomości, który pozwala nam zauważać to, co się wokół nas dzieje. Jest to świadome kierowanie i zwracanie uwagi - na siebie, na innych, na otoczenie, zarówno to ożywione, jak i nieożywione. To zwracanie uwagi jest szczególnie istotne, bo funkcjonujemy w świecie tysiąca rozproszeń, które nieustannie nas dekoncentrują. 

Uważność jest więc umiejętnością zwracania uwagi pomimo rozproszeń czyli: zauważam rozproszenie i wracam uwagą na to, co jest aktualnie dla mnie ważne. Oczywiście, nikt z nas nie funkcjonuje w stanie permanentnej uważności i skupienia, to jest po prostu bardzo trudne, a wręcz i niemożliwe. W byciu uważnym chodzi o to, żeby zauważyć gdzie jest moja uwaga, na czym się skupia i umieć skierować ją ponownie na to, co ma być obiektem mojego skupienia. Kluczową i najważniejszą korzyścią z bycia uważnym jest to, że przestajemy działać automatycznie, jak robot. Dzięki uważności jesteśmy w stanie zauważyć inną perspektywę, a w konsekwencji – zareagować inaczej, świadomie. Co więcej, tryb uważności pomaga w radzeniu sobie ze stresem, nadmierną reaktywnością, trudnościami z koncentracją, sprzyja kreatywności oraz zwiększa poczucie spokoju i zaufania do siebie. Krótko mówiąc, uważność poprawia jakość życia. 

Trening uważności możesz rozpocząć od trzech praktyk:

Praca z oddechem

Zauważ, jak oddychasz. Zwróć uwagę czy jest to oddech głęboki, czy może płytki. A może wstrzymujesz oddech lub jakaś część ubrania ogranicza Twoje oddychanie? Przyjrzyj się bliżej swoim westchnieniom w ciągu dnia. Poobserwuj swój sposób oddychania w ciągu dnia pracy, ale także podczas odpoczynku. Możesz zaobserwować, jak Twój oddech się zmienia w zależności co się dzieje wokół Ciebie,  z kim się spotykasz. Świadomie znajdź taki tryb oddychania, aby był dla Ciebie relaksujący, kojący i głęboki. 

Praca z ciałem 

Zwróć uwagę na swoją postawę. Jeżeli siedzisz teraz to zauważ jaką pozycję ma Twoje ciało. Czy jest wyprostowane, czy może skulone, skręcone? Rozszerz uwagę na to, jak się poruszasz, na tempo chodzenia, napięcie mięśni ramion, twarzy. Czy jesteś spięty, a może rozluźniony? Sprawdź, gdzie w ciele czujesz największe napięcie. 

Praca z intencją 

Intencja to świadome powracanie do tego,  co wspierające. Zastanów się, co jest dla Ciebie ważne. Co  Cię wspiera? Co  wspiera Twoje otoczenie? Z jaką efektywnością chcesz pracować? Wybierz intencję na każdy dzień  np. „Będę uważny/ uważna”,  „Będę zwracać uwagę na swoje ciało albo „Będę starać się zrozumieć mojego rozmówcę” itp.   Uważność pomoże Ci wracać do tego, co jest dla Ciebie ważne i uruchomi procesy motywacyjne.

Powodzenia!

 

Tagi

uważność mindfulness bądź uważny na życie

Opublikowano: 2019-03-27

Zobacz inne artykuły w kategorii Harmonia Życia »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

co-zrobic-zeby-miec-wiecej-czasu-czyli-dlaczego-czasami-warto-usiasc

Co zrobić, żeby mieć więcej czasu, czyli dlaczego czasami warto usiąść

Zwolnij. Łatwo powiedzieć. Pewnie nikogo nie trzeba przekonywać, jak wielkie spustoszenie w naszym organizmie czyni przewlekły stres i nikomu nie trzeba tłumaczyć, jak istotna jest regeneracja. Ale jak znaleźć na to czas? Co zrobić, żeby w jednej, krótkiej dobie upchnąć tyle postawionych przed nami zadań i jeszcze znaleźć czas dla siebie?

czytaj dalej »

mindfulness-przypowiesc-o-dwoch-wilkach

Mindfulness: przypowieść o dwóch wilkach

Film przedstawiający indiańską opowieść o dwóch wilkach, a także wielką siłę, jaką daje nam uważność – siłę spostrzegania naszych myśli i emocji takimi, jakimi naprawdę są, uwalniając nas od ograniczających, starych schematów. 

czytaj dalej »

co-sie-zmienia-kiedy-naprawde-kochasz-siebie-6-rzeczy-ktore-widac-i-czuc

Co się zmienia, kiedy naprawdę kochasz siebie? 6 rzeczy, które widać i czuć

Związek z samym sobą to najdłuższa relacja w naszym życiu. Dłuższej nie ma! Nie możemy uciec, wyprowadzić się, rozwieść, zmienić towarzystwa, obrazić czy strzelić focha. Na zawsze jesteśmy razem!

czytaj dalej »

 


 

                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.