Dla wielu z nas rozmowa kwalifikacyjna może okazać się stresującym przeżyciem. Nic dziwnego, w końcu aby pracodawca zaoferował nam pracę, musimy zaprezentować się z jak najlepszej strony. W walce ze stresem przydatne może okazać się dobre przygotowanie do spotkania. Odpowiednia strategia i ułożony wcześniej plan działania pozwolą wpleść w rozmowę argumenty, które mogą stać się decydujące dla powodzenia spotkania.

Niezależnie od sytuacji pamiętaj o podstawowych zasadach, takich jak punktualność, schludny ubiór czy uśmiech na twarzy. Ponadto odpowiednie przygotowanie znacznie ułatwi ci zdobycie posady, o którą się ubiegasz. O czym warto pamiętać i co należy pokazać w czasie rozmowy kwalifikacyjnej? 

1. Umiejętności komunikacyjne 

Bez względu na to, czy ubiegasz się o posadę programisty, handlowca czy office managera, pracodawca będzie wymagał od ciebie umiejętności komunikacyjnych – w końcu są one niezwykle przydatne niemal w każdym zawodzie. Dlatego pamiętaj, aby odpowiedzi udzielać pełnymi zdaniami, nie używać równoważników zdań czy zdawkowych słów: „Tak” albo „Nie”. Pamiętaj, że ważne jest nie tylko to, co mówisz, lecz także sposób, w jaki mówisz. Jeśli zwykle mówisz bardzo cicho, nie potrafisz utrzymać kontaktu wzrokowego, a wypowiedzenie więcej niż trzech słów sprawia ci problem, pracodawca odbierze cię jako osobę nieśmiałą. Nie zawsze będzie to działało na twoją korzyść, dlatego postaraj się zwalczyć nieśmiałość – postaraj się możliwie jak najlepiej wyeksponować postawę pewności siebie. Jeśli z jakichś względów nie jesteś w stanie tego zrobić, rozważ pracę, w której umiejętności komunikacyjne nie są najważniejszym wymogiem. 

2. Success story 

Zastanów się nad swoim dotychczasowym doświadczeniem w pracy. Czy w twojej karierze miały miejsce sytuacje, w których czułeś się naprawdę dumny? Może rozwiązałeś problem, z którym firma borykała się od dłuższego czasu? Zdobyłeś nowych klientów w krótkim czasie? A może twój szef był tak zadowolony z twojej pracy, że mianował cię pracownikiem roku? Wykorzystaj to w czasie rozmowy. Postaraj się to jednak zrobić bardzo naturalnie, wplatając tę historię w odpowiedź na pytanie rekrutera. Prawdziwe przykłady z wcześniejszej pracy pokażą, co mógłby zyskać nowy pracodawca, jeśli zatrudni właśnie ciebie.

3. Wiedza o firmie

Być może już spotkałeś się z tą poradą. To bardzo cenna wskazówka, należy ją jednak dobrze wykorzystać. Aby wzbudzić zainteresowanie rekrutującego, postaraj się dowiedzieć o firmie nieco więcej niż tylko tego, co znajduje się na jej stronie internetowej. Poszukaj informacji na temat ostatnio zdobytych przez firmę nagród, odwiedź na Linkedin czy Goldenline profil osoby rekrutującej, postaraj się dowiedzieć czegoś na temat polityki personalnej firmy oraz wewnętrznych, mniej formalnych zwyczajów. Wykorzystaj te informacje w trakcie rozmowy – może warto wspomnieć o tym, że podobają ci się piątkowe, inspiracyjne spotkania z ciekawymi ludźmi, kiedy zostaniesz zapytany o to, dlaczego chcesz pracować w firmie. To zaledwie jedna z wielu możliwości, jakie możesz wykorzystać, aby pokazać, że interesujesz się firmą i dobrze przygotowałeś się na spotkanie.

4. Korzyść z zatrudnienia właśnie ciebie

Oprócz ciekawych historii i anegdot z poprzedniej pracy, które potwierdzają, jak cennym pracownikiem jesteś, postaraj się także przygotować listę konkretnych argumentów, które wskażą korzyści, jakie wiążą się z zatrudnieniem ciebie. Przeanalizuj ogłoszenie o pracę. Co było w nim najważniejsze? Jakimi umiejętnościami powinieneś się wykazać? Przygotuj odpowiednie argumenty, które udowodnią, że te właśnie cechy są twoimi najsilniejszymi. 

Jeśli mimo świetnego przygotowania do rozmowy i dobrego wrażenia po spotkaniu nie otrzymasz pracy, nie przejmuj się za bardzo! Niekiedy w trakcie rekrutacji pojawiają się czynniki niezależne od nas. Pomyśl sobie, że być może to znak, że w danej firmie poszukiwano kandydata
o innym profilu, a na ciebie wciąż czeka inna, znacznie ciekawsza oferta. 

Poprzedni artykułWyznaczanie celów w sporcie i ich realizacja
Następny artykułCo wspólnego ma poczucie wdzięczności z byciem hygge?
Spotkaj się ze mną, jeśli:  - poszukujesz harmonii pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym - odczuwasz potrzebę zmiany zawodowej, ale nie wiesz w jakim kierunku chcesz pójść - jesteś na początku swojej kariery i szukasz najlepszej drogi - odczuwasz potrzebę poprawy jakości relacji w związku, ale nie wiesz jak to zrobić - czujesz, że chcesz coś zmienić w swoim życiu i potrzebujesz kogoś, kto wesprze Cię w tej zmianie Kim jestem i co robię: Jestem coachem specjalizującym się w trzech obszarach: career, work-life balance  i life coachingu. Odkąd pamiętam interesują mnie ludzie - motywy ich działań, emocje i zachowania. Na bieżąco staram się więc poszerzać swoją wiedzę na ten temat. Ukończyłam studia magisterskie na kierunku socjologia na Uniwersytecie Kardynała Stefa Wyszyńskiego i podyplomowe studia coachingu w Szkole Głównej Handlowej. Nie spoczywam na laurach, na bieżąco zaczytując się w literaturze z zakresu coachingu i psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem psychologii społecznej. Od kilku lat jestem także związana z branżą public relations i komunikacją. Na co dzień wykorzystuję swoje umiejętności do budowania wartościowych, trwałych i opartych na zaufaniu relacji. Wartości, którymi kieruję się w życiu to: postępowanie zgodne z samą sobą, uczciwość wobec siebie i innych, wiara w marzenia i ciągła praca nad sobą. Dlaczego tu jestem: ponieważ ten portal to miejsce, w którym są i na bieżąco powstają kolejne ciekawe artykuły, które inspirują do zmiany i zwiększenia samoświadomości. Chcę być tego częścią. Z czego jestem dumna w moim życiu: z małych i dużych zmian, które staram się konsekwentnie wprowadzać w swoje życie Moje słabości: Jak każdy je posiadam, jednak staram się z nimi walczyć Mój sprawdzony sposób na zły humor: spacer z przemyśleniami, które pozwalają rozwiać zły nastrój Największa zmiana w moim życiu: być może właśnie jestem w trakcie jej wprowadzania Miejscowość i numer kontaktowy: Warszawa, tel.: 883 600 047, e-mail: j_sobieska@wp.pl, joannasobieska.pl  

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here