Nawiązując do poprzedniego artykułu (patrz lekcja nr 3), kiedy jesteśmy architektem domu pod tytułem „Moja Marka”, najpierw poznajemy podłoże czyli swoje umiejętności, mocne strony i talenty. W kolejnym kroku budujemy fundament. I tym fundamentem są nasze wartości i przekonania.

„Wartości to lustrzane odbicie tego kim jesteśmy w danym momencie” – Hopson & Scally.

Jak azymuty i fundamenty
Dla domu fundament to podstawa, która wyznacza jego parametry i wielkość, mimo że dla oka pozostaje niewidoczna pod powierzchnią. Podobną funkcję dla drzewa spełniają korzenie. Z kolei dla człowieka tym fundamentem i korzeniami w życiu są nasze wartości. To one decydują o kształcie naszego życia, są podskórnymi azymutami, którymi kierujemy się przy codziennych decyzjach i wyborach.

Stąd na przykład dwie osoby o tych samych talentach dajmy na to muzycznych, lecz z różnymi wartościami, będą podążać innymi ścieżkami kariery. Jedna bardzo utalentowana pianistka będąca ekstrawertyczką kochającą ludzi i podróże zostanie gwiazdą hal koncertowych, podczas gdy druga równie utalentowana pod tym względem, ale skupiona na swoim wnętrzu i duchowości, będzie wirtuozem organów w katedrze.

Dlatego tak ważnym etapem w odkrywaniu swojej tożsamości jest wnikliwy wgląd we własne wartości, bo jeśli wykorzystamy talenty zgodnie z nimi, to możemy zbudować naprawdę silną i spójną Markę Osobistą oraz taką ścieżkę kariery, która daje nam radość i satysfakcję.

W odwrotnym przypadku, a więc pracując lub działając w środowisku o wartościach niezgodnych z naszymi, będziemy ciągle czuć się sfrustrowani i zdystansowani wobec otoczenia. Również rozpoznanie własnych wartości jest kluczowe dla osiągania postawionych sobie celów. Motywacja do działania jest wtedy, kiedy wartości wyznawane przez firmę lub ludzi wokół nas współgrają z naszym światopoglądem. Wówczas cele będą chętnie realizowane.
Wartości pod lupą – identyfikacja i rozpoznanie
Wartości definiowane są jako moralne zasady lub ogólne standardy akceptowane przez daną osobę lub grupę osób (na przykład tworząc kulturę firmy). Są to pojedyncze niepoliczalne pojęcia związane z naszym stanem emocjonalnym np. radość, lojalność, miłość, przynależność, odwaga, sukces, kreatywność, bezpieczeństwo, spójność, uczciwość, niezależność, odpowiedzialność itp.
Można je odpowiednio zidentyfikować w procesie coachingowym pytając o to, co tak naprawdę jest w życiu dla nas ważne, na czym skupiamy naszą uwagę, co lubimy robić i z kim. Dla niektórych pomocne też jest myślenie odwrotne, czyli co nas złości, denerwuje i czego chcemy uniknąć, a później zastanowienie się, co byśmy chcieli zamiast tego. Wstępne rozmowy często wyłaniają tak zwane wartości idealistyczne – czyli to, jakbyśmy chcieli się widzieć, jak nam się wydaje że byłoby najlepiej, to, do czego dążymy, jak choćby miłość, równość i braterstwo.
Dopiero dalsze pytania, praca z metaforą i wizualizacją, pozwalają na określenie tzw. wartości granicznych czyli takich, które determinują nasze zachowania, prowadzą do zmian (odejście z pracy, porzucenie trudnej relacji, zmianę stylu życia). Rozpatrujemy na przykład sytuacje „co się musi stać żebyś zmienił(a) pracę?” lub „co Cię trzyma w obecnym związku?”.
Wtedy okazuje się, że spośród wielu wyznawanych wartości, kilka jest szczególnie ważnych dla naszych decyzji. Bez nich nie jesteśmy w stanie spokojnie funkcjonować w danej dziedzinie życia. Może to być na przykład zaufanie czy wsparcie w związku albo docenienie lub prestiż w pracy.
No i w końcu wartości operacyjne – najistotniejsze w naszej życiowej podróży. Sprawiają, że kontynuujesz robić to co robisz nawet jeśli budzi to Twoje niezadowolenie!
Jest to główny i najgłębszy impuls naszych działań, zwykle w postaci jednej, dwóch moralnych zasad. Bywa na przykład, że osoby wpisujące „różnorodność”, „wolność”, „rozwój” na listę dziesięciu swoich głównych wartości, tkwią jednocześnie w niechcianej pracy lub wyczerpującym związku i nie mogą zrobić kroku do przodu. Okazuje się, że operacyjną wartością dla nich jest „bezpieczeństwo” i dopóki nie uświadomią sobie ukrytych mechanizmów za tym stojących, trudno im będzie wyjść z zony komfortu i zmierzyć się ze swoimi wyzwaniami.

W podsumowaniu rozpoznanie i określenie naszych wartości to klucz do zrozumienia swoich wewnętrznych motywatorów i milowy krok do zbudowania autentycznej i wiarygodnej „Marki o nazwie Ty”. Jest to też podstawa do prowadzenia świadomego, radosnego życia. Jak powiedział Mahatma Gandhi „Zadbaj o pozytywne wartości, bo Twoje wartości stają się Twoim przeznaczeniem”.

Pytania do zastanowienia
1. Kto jest dla Ciebie przykładem w danej dziedzinie? Wypisz 10 przykładów.
2. Jakie cechy budzą w tej osobie Twój podziw? Wypisz kilka przy każdej z osób, np. pewność siebie, entuzjazm, umiejętności przekonywania etc.
3. Zastanów się teraz nad nimi. Które z tych cech się powtarzają? Które najbardziej z Tobą rezonują i do Ciebie przemawiają? Mogą one odzwierciedlać Twoje wartości.

Poprzedni artykułDlaczego nie chodzimy do teatru?
Następny artykułDobra cena za projekt – co to znaczy?
Kim jestem i co robię: Z wykształcenia jestem ekonomistką (SGH) i strategiem biznesu (MBA) oraz międzynarodowym certyfikowanym coachem z dyplomem londyńskiej The Coaching Academy oraz akredytacją ICF jako Mentor Coach. Jestem właścicielką firmy BrandU specjalizującej się w coachingu zarządczym. Pełnię rolę eksperta w zakresie komunikacji i przywództwa, ze specjalnym uwzględnieniem budowania marki personalnej i marek firmowych. Moje doświadczenie w osiąganiu sukcesów i pracy z ludźmi czerpię z 20 lat kariery w międzynarodowych korporacjach (IKEA, Coty, Statoil), gdzie pełniłam funkcje zarządcze w działach marketingu i strategii zarówno w Polsce, jak i za granicą.           Dlaczego tu jestem? Sama nazwa portalu i zamysł powoduje, że wkład dziedziny coachingu jest tu nieoceniony. Jako coach, strateg i mentor pracuję na codzień z równaniem: Coaching + Motywacja = Zmiana i wiem jak jest ono prawdziwe. Z czego jestem dumna w moim życiu: Jestem dumna z wyważonej relacji i bilansu miedzy pracą i życiem prywatnym oraz czasem na własny rozwój i refleksję. Z mężem i córkami bierzemy od lat udział w Mistrzostwach Polski Pojazdów Zabytkowych. W gronie bliskich przyjaciół zwiedzamy Polskę i najdalsze krańce świata. Podzielają oni moje pasje do podróży, sportu i sztuki. Moje słabości: Lubię dużą aktywność i dążę do doskonałości, co powoduje, że trudno mi się w pełni cieszyć spokojem i uprawiać tzw „dolce farniente”. Staram się to rekompensować, praktykując medytację i sztukę uważności. Mój sprawdzony sposób na zły nastrój: Energiczny spacer, dobra muzyka i rozmowa z ciekawą osobą lub... medytacja, oddech. Nastrój dla mnie to przemijająca chmura, na której się nie koncentruję. Największa zmiana w moim życiu: Zmiany towarzyszą mi przez całe życie. Mieszkałam i pracowałam w wielu krajach, a również rodzina i dzieci ciagle mi dostarczają nowych bodżców i zmian. Natomiast największą zmianę wprowadziłam rezygnując po 20 latach z dalszej bezpiecznej kariery w korporacji i otwierając własną firmę. To doświadczenie daje mi wciąż dużo satysfakcji i radości na co dzień w pracy z Klientami. Miejscowość: Warszawa tel. 601-286-945

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here