Dwóch naukowców badających zjawisko stresu, Thomas Holmes i Richard Rahe, stworzyło listę różnorodnych wydarzeń życiowych. Każdemu wydarzeniu przypisali konkretną ilość jednostek stresowych. Na podstawie tej listy zmiana miejsca zamieszkania to jedno z najbardziej stresujących wydarzeń w życiu. Jeśli i Ciebie czeka przeprowadzka, przeczytaj, co możesz zrobić, aby złagodzić nasilenie negatywnych czynników płynących z tego doświadczenia.

Dużą rolę w odczuciu stresu odgrywają Twoje przekonania na temat danej sytuacji. Wyróżnia się pięć kluczowych czynników, wpływających na to, czy postrzegamy sytuację w pozytywnym, czy negatywnym świetle. Są to: obraz tego, kim jesteś, obraz przyszłości, poczucie decyzyjności, relacje z otoczeniem oraz poczucie sprawiedliwości. Aby zweryfikować Twoje nastawienie do przeprowadzki, odpowiedz sobie na pytania znajdujące się w dalszej części tekstu, związane z wyżej wymienionymi potrzebami.

W zależności od tego, czy na te pytania odpowiesz pozytywnie, czy negatywnie, możesz poszukać dodatkowego wzmocnienia pozytywnego obrazu lub zastanowić się, jak przeciwdziałać negatywnemu. Postrzeganie każdego wydarzenia możesz zmienić poprzez zmianę sytuacji albo zmianę swojego nastawienia względem niej. Sposób zależy jedynie od tego, co bardziej trafi do Twoich przekonań i faktycznych możliwości.

W części pierwszej zajmiemy się dwiema kwestiami: pytaniem o wpływ na Twoją tożsamość oraz na obraz przyszłości.

Pytanie pierwsze: Kim będziesz po przeprowadzce?

Jeśli masz przekonanie, że nowe miejsce wpłynie pozytywnie na Twój obraz samego siebie, pomyśl z czego szczególnie się cieszysz w tym względzie. Kim będziesz po przeprowadzce? Może kółko wędkarzy działające w pobliżu sprawi, że postanowisz spróbować swoich sił w tej nowej dziedzinie? A może fakt posiadania przydomowego ogrodu poskutkuje tym, że będziesz miał nowe hobby? Może pobliski klub sportowy zachęci Cię do bardziej regularnego wysiłku fizycznego? Każda okolica ma swoje zalety, a wszystko, co pozytywnie wpłynie na Twoje poczucie tożsamości, jest cenne w procesie adaptacji do nowego miejsca zamieszkania.

Jeśli czujesz, że przeprowadzka do nowego miejsca spowoduje obniżenie Twojego statusu materialnego lub społecznego, przeanalizuj wszystkie konsekwencje nowej sytuacji. Decyzja o zmianie miejsca to w takim przypadku zapewne wynik długich rozważań i kalkulacji finansowych. Efekt roztropnej decyzji, wyważającej wiele „za” i „przeciw”. Warto być świadomym wszystkich argumentów. Może dzięki tańszemu mieszkaniu będziesz mógł w krótszym czasie zaoszczędzić na kluczowych wydatkach? Może dzięki niemu będzie Cię stać na więcej ważnych rzeczy, na które do tej pory nie zawsze mogłeś sobie pozwolić? Być może dzięki temu zyskasz więcej spokoju, a tym samym i jakościowego czasu ze swoimi bliskimi? Nie , by oszukiwać się i myśleć, że przenosiny z mieszkania 80m2 do 40m2 są świetnym darem od losu. Chodzi o to, aby mieć świadomość, że ta zmiana może być mostem ku lepszej przyszłości i że jest ona efektem świadomej decyzji.

Pytanie drugie: Jak zmiana miejsca zamieszkania wpłynie na Twoją przyszłość?

Jeśli już dziś masz pozytywną wizję Twojej przyszłości w nowym miejscu zamieszkania, pomyśl, co szczególnie na to wpływa i jak dodatkowo możesz to wzmocnić. Zorientuj się, jakie są pobliskie kluby sportowe, gdzie jest biblioteka, jakie są tereny spacerowe lub inne atrakcje dostępne dla mieszkańców. Analiza tras dojazdów i środków komunikacji może dać Ci obraz tego, jak z Twojego miejsca zamieszkania możesz spędzać weekendowe wypady. Korzystaj z tej wiedzy.

Jeśli masz poczucie, że przeprowadzka do nowego miejsca będzie miała negatywny wpływ na Twoją przyszłość, zastanów się nad głównym czynnikiem leżącym u podstaw tego przekonania i poszukaj na nie środka zaradczego. Jeśli np. masz poczucie, że dom położony na uboczu oznacza gorszą szkołę dla Twoich dzieci, brak atrakcyjnych zajęć dodatkowych, ograniczone spotkania ze znajomymi lub ograniczony dostęp do wydarzeń kulturalnych, pomyśl jak we własnym zakresie możesz te czynniki wprowadzić do swojego życia. A może jest wprost przeciwnie? Przeprowadzka do centrum miasta kojarzy Ci się z problemami wychowawczymi w szkole, narkotykami, dużymi klasami i brakiem dostatecznej kontroli nauczycieli? Pomyśl, jak możesz zabezpieczyć się przed takimi sytuacjami. Porozmawiaj z dzieckiem, nauczycielami, odwiedź szkołę. Warto pamiętać, że każdą sytuację można widzieć na wiele różnych sposobów. Czarno-białe patrzenie na rzeczywistość jest wygodne, ale często złudne.

W następnej części artykułu trzy kolejne pytania i możliwe odpowiedzi wpływające na pozytywny przebieg procesu adaptacji w nowym miejscu zamieszkania.

Artykuł powstał na podstawie modelu SCARF.

Poprzedni artykułPrzedsiębiorcza kobieta: w szpilkach do celu
Następny artykułCo to jest życie?
Kim jestem i co robię: Przede wszystkim jestem mamą Oli i Patryka oraz żoną, a z zawodu i pasji również psychologiem, trenerem, HR Business Partnerem. Po godzinach inspiruję innych do zmian w życiu osobistym i zawodowym prowadząc blog Dobra zmiana. Od 10 lat pracuję jako coach (ICC oraz coach kryzysowy II stopnia) z kadrą menadżerską oraz osobami prywatnymi. Wierzę, że nic nie dzieje się bez przyczyny i to my nadajemy znaczenie życiu. To nastawienie pomaga mi w pokonywaniu różnych zawirowań życiowych. Ukończyłam psychologię na Uniwersytecie w Berlinie oraz studia podyplomowe Zarządzanie Kadrami we Wrocławiu. Przez rok miałam okazję również poszerzać swoją wiedzę na Uniwersytecie w Cardiff i wciąż się uczę czegoś nowego. Kocham podróże. Najchętniej wybieram się na własną rękę tam, gdzie przyroda i człowiek są w swoim naturalnym otoczeniu i gdzie nie wiadomo do końca, co wyłoni się zza zakrętu. Dlaczego tu jestem? Pociąga mnie różnorodność. Spotkania z ludźmi, wymiana myśli, pisanie artykułów – to lubię i tego szukam. Bardzo bym chciała, aby na polskiej ulicy było więcej uśmiechu. Jeśli choć jedna osoba po opuszczeniu tego portalu będzie pozytywniej nastawiona do siebie i świata, będę szczęśliwa. Z czego jestem dumna w moim życiu: Jestem dumna z mojej wspaniałej rodziny, dzieci i wspólnego domu, jaki tworzymy. Moje słabości: głos i muzyka Michała Bajora. Mój sprawdzony sposób na zły nastrój: pełne skupienie na jednej czynności i muzyka. Największa zmiana w moim życiu: Śmierć Taty. Dużo później dowiedziałam się, że wszystkie najważniejsze zmiany w moim życiu zaczęły się w tym właśnie dniu. Justyna Dawiskiba-Spaleniak psycholog, coach ICC & kryzysowy, asesor, trener tel: +48 607 61 08 02 kontakt@dobra-zmiana.pl http://www.dobra-zmiana.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here