» KLIKNIJ TUTAJ, żeby przeczytać 1. część artykułu
Coaching to narzędzie dynamiczne, mające na celu możliwie szybkie i trwałe osiągnięcie celu przez Klienta. Z czego to wynika? Najważniejszymi elementami wpływającymi na dynamikę i trwałość procesu są w mojej opinii:
- Dopasowanie procesu do Klienta – m.in. jego indywidualności, preferencji, gotowości do zmiany, wypracowanych do tej pory strategii, analizy przyczyn niepowodzeń, indywidualnych przekonań.
- Wysoka koncentracja na celu spotkania.
- Brak udzielania rad. W coachingu Klient dochodzi sam do rozwiązań, które w jego przypadku mają największą szansę na powodzenie. Rady dawane przez inne osoby (np. coacha) mogą być dobre dla osoby je wypowiadającej, ale niekoniecznie dla ich adresata.
- Coaching odwołuje się nie tylko do logiki i racjonalnych argumentów, lecz także do serca, do motywacji Klienta i jego przekonań. To powoduje, że „racjonalnie dobre” postanowienia nie są zarzucane z powodu wewnętrznej siły do ich wykonania (częsty problem postanowień noworocznych).
- Coaching poprzez zmiany zachowania i myślenia powoduje zmiany neuronalne w mózgu (badania naukowe potwierdzają, że powtarzanie nowego schematu zachowania wpływa na aktywność nowych struktur neuronalnych i zmiany w mózgu).
- Coaching bazuje na teraźniejszości i przyszłości (w odróżnieniu od psychoterapii, która bazuje na analizie przeszłości) i jest skoncentrowany wokół konstruktywnych rozwiązań.
- Decyzję o zakończeniu sesji i procesu podejmuje Klient, uznając, że założony przez niego cel spotkań został osiągnięty.
- Coach to osoba wspierająca, dopingująca i wierząca w Klienta, w początkowej fazie często nawet mocniej, niż robi to Klient w stosunku do samego siebie. Poprzez swoje działania coach powoduje, że Klient zaczyna coraz mocniej wierzyć w siebie i swoją moc sprawczą, staje się samodzielny w poszukiwaniu własnych rozwiązań. Zdolność do autocoachingu po zakończonym procesie to dla mnie jako coacha najlepsza miara sukcesu zamkniętego procesu.
Coaching to nie tylko spotkanie z coachem. Ważną częścią coachingu jest czas między sesjami (średnio 7-21 dni). Klient ma czas, aby wglądy, które pojawiły się podczas sesji, miały szansę osiąść w nim, zostać zweryfikowane przez czas i nowe emocje. Często pojawiają się nowe przemyślenia, które są kontynuacją rozpoczętych lub ominiętych przez Klienta tematów podczas sesji. Dobry coaching to taki coaching, w którym część między sesjami jest równie bogata co podczas sesji. Coach po sesji zadaje również zadania domowe, które nawiązują do spotkania. Może to być wypróbowanie nowych rozwiązań, analiza jakiegoś obszaru lub inspirujący materiał (metafora, czasem cała książka, film lub artykuł). Wysoka intensywność procesu pozytywnie wpływa na efekty pracy.
Człowiek to całość i czasem trudno oddzielić życie prywatne (sposób patrzenia na życie, obierane na co dzień strategie) od sytuacji zawodowej. Jeśli Klient dochodzi do wniosku, że tematy zawodowe, które porusza, nakładają się na tematy życia codziennego, coach podąża za nim, eksplorując wspólnie nowe tematy i integrując wszystko w jeden pełny obraz. Oznacza to, że granice między coachingiem osobistym i coachingiem kariery są nieostre. Obrazuje to dobrze dowcip opowiedziany przez znanego coacha Macieja Bennewicza (cytat z książki „Coaching i Mentoring w praktyce”):
„Pewien coach spytał mnie niedawno po krótkim powitaniu:
– Ty zdaje się głównie zajmujesz się life coachingiem?
– Można tak powiedzieć – odezwałem się niepewnie i szybko dodałem: – A jakim coachingiem ty się zajmujesz?
– Ja oczywiście biznesowym i executive coachingiem. Wiesz, chodzi o działania dla prezesów i zarządów na szeroką skalę – odparł z dumą.
– A jakie tematy bierzesz najczęściej na warsztat? – dopytywałem się z zaciekawieniem.
– Wypalenie zawodowe, problemy z delegowaniem, przepracowanie, umiejętność godzenia życia zawodowego z osobistym. – Wymienił kilka najważniejszych i zwrócił się do mnie z podobnym pytaniem: – Nad jakimi tematami coachingowymi pracujesz najczęściej?
– No cóż – odpowiedziałem. – U mnie rzeczywiście inaczej niż u ciebie, bardziej life coachingowo: wypalenie zawodowe, problemy z delegowaniem, przepracowanie, umiejętność godzenia życia zawodowego z osobistym…”
Warto podkreślić, że coaching kariery to proces rozwoju skierowany do osób pragnących zmiany w swoim życiu i gotowych do wzięcia odpowiedzialności za efekt swojej pracy. Może być to niekiedy związane z walką z własnymi słabościami, nielubianymi przyzwyczajeniami i wyjściem poza sferę komfortu. Każda zmiana (nawet czasem małych niuansów) bywa dużym wysiłkiem, może wymagać pracy i poświęcenia, ale finalnie tworzy życie, które naprawdę się lubi.