Brak równowagi pomiędzy życiem prywatnym, a zawodowym, w dłuższej perspektywie, może mieć negatywny wpływ na zaniedbywany przez nas, wybrany obszar życia. Nie zawsze od razu zauważamy potencjalne straty, jakie płynąć mogą z braku zachowania odpowiedniego balansu. Jednak o wiele lepiej jest w porę nauczyć się je dostrzegać, niż stracić coś, czego być może już nigdy nie odzyskamy.

Pracujesz za dużo, czy za mało?

Czytając i rozmawiając z aktywnymi zawodowo znajomymi, na temat zagubionego balansu, najczęściej można usłyszeć, że wynika on ze zbyt dużego zaangażowania w pracę zawodową. Rzadko można usłyszeć, że ktoś zupełnie zaniedbuje pracę, ponieważ skupia się wyłącznie na życiu prywatnym.

Brak odpowiedniej równowagi pomiędzy życiem prywatnym, a zawodowym, który najczęściej przejawia się długimi godzinami spędzanymi w biurze czy natłokiem obowiązków, w dłuższej perspektywie może spowodować, że poziom satysfakcji z wykonywanej pracy znacznie się zmniejszy. Jeśli taki stan utrzymuje się wyjątkowo długo, może skutkować także chronicznym zmęczeniem, a nawet wypaleniem zawodowym.

Co gorsza, brak balansu pomiędzy pracą, a życiem prywatnym, może skutkować także pogorszającymi się stosunkami z bliskimi, brakiem czasu na realizowanie hobby czy odpoczynek. Dlatego niezwykle ważne jest, aby próbować odnajdywać zagubiony balans zawsze wtedy, kiedy czujemy, że powoli go tracimy.

Work-life balance – o tym się mówi!

W teorii work-life balance (WLB) jest koncepcją zarządzania czasem, stawiającą za cel odnalezienie równowagi pomiędzy „pracą” (kariera i ambicja), a życiem prywatnym (zdrowie, rozrywka, rodzina, duchowość). Idea ta jest odpowiedzią na pojawiające się problemy społeczne, takie jak pracoholizm czy wypalenie zawodowe. Ideałem jest stan, w którym wszystkie działania są zgodne z naszymi podstawowymi wartościami i służą naszej wizji i celom*.

Coraz częściej mówi się o work-life balance, jednak wciąż wiele osób nie chce, bądź jeszcze potrafi z sukcesem wdrożyć tej idei w swoje życie. Dlatego decydując się na wprowadzanie zmian zgodnych z ideą WLB, warto zacząć od małych kroków, a do zmiany podchodzić stopniowo. Od czego można zacząć?

– Określ swój aktualny problem, nad którym chcesz pracować, np. Przez to, że codziennie pracuję po 12 godzin, nie mam czasu dla swojej rodziny. W weekendy zamiast spędzać czas z bliskimi, odsypiam.

Ustal co chcesz zmienić. Stwórz listę, na której określisz też priorytety, np. Chcę wychodzić z pracy wcześniej. Chcę spędzać więcej czasu z rodziną. Chcę znaleźć nowe hobby.

Wyznacz sobie cele.  Co chcesz zrobić najpierw? Od czego zaczniesz? Co może motywować cię do zmiany?

– Postaw na systematyczność i… analitykę. Pamiętaj, aby te zmiany były długofalowe, musisz systematycznie wdrażać zamierzone działania. Analizuj ich wpływ, np. Dzięki temu, że w każdy piątek wychodzę z pracy wcześniej, mam czas na odpoczynek po ciężkim tygodniu, a wieczorem jeszcze czas na spotkanie z bliskimi. 

– Działaj, aż do momentu, w którym poczujesz w swoim życiu balans.

Pomimo wielu zwolenników work-life balance, istnieje także grupa osób, które są przekonania, że na pewnych stanowiskach i w pewnych zawodach, niemożliwe jest tak wyraźne oddzielanie spraw zawodowych od życia prywatnego. Jestem jednak zdania, że jeśli naprawdę coś nam przeszkadza, to powinniśmy to zmienić. Chociażby dla naszego szczęścia, a także zdrowia. Nie chodzi tutaj wyłącznie o pracę, w której powinniśmy spędzać maksymalnie 8 godzin dziennie, przez 5 dni w tygodniu. Mowa raczej o umiejętność takiego zarządzania czasem prywatnym i zawodowym, która nam samym odpowiada i daje wrażenie harmonii.

*źródło: Wikipedia

Poprzedni artykułEfektywność w pracy – jak być bardziej wydajnym?
Następny artykułDlaczego warto się kłócić i jak to robić?
Spotkaj się ze mną, jeśli:  - poszukujesz harmonii pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym - odczuwasz potrzebę zmiany zawodowej, ale nie wiesz w jakim kierunku chcesz pójść - jesteś na początku swojej kariery i szukasz najlepszej drogi - odczuwasz potrzebę poprawy jakości relacji w związku, ale nie wiesz jak to zrobić - czujesz, że chcesz coś zmienić w swoim życiu i potrzebujesz kogoś, kto wesprze Cię w tej zmianie Kim jestem i co robię: Jestem coachem specjalizującym się w trzech obszarach: career, work-life balance  i life coachingu. Odkąd pamiętam interesują mnie ludzie - motywy ich działań, emocje i zachowania. Na bieżąco staram się więc poszerzać swoją wiedzę na ten temat. Ukończyłam studia magisterskie na kierunku socjologia na Uniwersytecie Kardynała Stefa Wyszyńskiego i podyplomowe studia coachingu w Szkole Głównej Handlowej. Nie spoczywam na laurach, na bieżąco zaczytując się w literaturze z zakresu coachingu i psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem psychologii społecznej. Od kilku lat jestem także związana z branżą public relations i komunikacją. Na co dzień wykorzystuję swoje umiejętności do budowania wartościowych, trwałych i opartych na zaufaniu relacji. Wartości, którymi kieruję się w życiu to: postępowanie zgodne z samą sobą, uczciwość wobec siebie i innych, wiara w marzenia i ciągła praca nad sobą. Dlaczego tu jestem: ponieważ ten portal to miejsce, w którym są i na bieżąco powstają kolejne ciekawe artykuły, które inspirują do zmiany i zwiększenia samoświadomości. Chcę być tego częścią. Z czego jestem dumna w moim życiu: z małych i dużych zmian, które staram się konsekwentnie wprowadzać w swoje życie Moje słabości: Jak każdy je posiadam, jednak staram się z nimi walczyć Mój sprawdzony sposób na zły humor: spacer z przemyśleniami, które pozwalają rozwiać zły nastrój Największa zmiana w moim życiu: być może właśnie jestem w trakcie jej wprowadzania Miejscowość i numer kontaktowy: Warszawa, tel.: 883 600 047, e-mail: j_sobieska@wp.pl, joannasobieska.pl  

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here