Chyba każdy zna ten stan, gdy lista zadań na dany dzień, która miała nas wspierać i pomagać, tylko denerwuje nas i stresuje. Bo jak tu czuć się inaczej, kiedy dzień chyli się ku końcowi, a my wykreśliliśmy z listy dopiero połowę pozycji? To, co miało pomóc, zmienia się w nieznośny wyrzut sumienia, podkreślający klęskę naszej skuteczności w mijającym dniu.

Pocieszające jest jednak to, że listy naszych zadań mogą wyglądać zupełnie inaczej, jeśli zdecydujemy się przestrzegać dwóch podstawowych zasad.

1. Jedno źródło zadań.

Lista zadań często nie jest pełnym spisem tego, co zamierzamy zrobić. Jeszcze rok temu moje plany na następny dzień znajdowały się w następujących miejscach: spisanej ręcznie liście zadań, przypomnieniach i terminach w kalendarzu smartfona, notatkach w smartfonie, żółtych karteczkach samoprzylepnych na biurku i lodówce oraz zadaniach wpisanych do kalendarza w programie pocztowym. Z dzisiejszej perspektywy uważam, że musiałem być szalony, jeśli liczyłem na to, że uda mi się nad wszystkim zapanować.

a) Pierwszym krokiem, jaki musisz wykonać, jest znalezienie wszystkich źródeł swoich zadań i ustalenie jednego – i tylko jednego – miejsca, w którym od tej pory zaczniesz wszystko zapisywać.

b) Niezależnie od planowania życie i tak potoczy się swoim torem. Jadąc autobusem, nagle wpadniesz na genialny pomysł, który gdzieś zapiszesz. Fryzjer wręczy Ci karteczkę z terminem następnej wizyty, a koleżanka prześle SMS z miejscem i godziną jutrzejszego spotkania. W ten sposób misterna strategia jednego źródła rozsypała się w pył… Spokojnie! To też było do przewidzenia. Każdego wieczora zaplanuj chwilę na przepisanie zadań z „pobocznych wrzut” w wybrane miejsce. Wystarczy 5 minut, abyś znowu odzyskał kontrolę.

c) Podobną taktykę przyjmij wobec tygodnia. Wiem, że trafiają się koszmarne dni, dlatego przygotuj sobie pudełko albo szufladę, w której będą lądować wizytówki z terminami, karteczki z notatkami itd. Chodzi o to, aby nic Ci nie zginęło i żebyś w tygodniu miał czas na opróżnienie tego miejsca i przepisanie wszystkiego do wybranego źródła z zadaniami.

2. Priorytet rządzi listą i sukcesem.

Zadanie zadaniu nierówne, zatem musisz je uporządkować według ważności.

a) Wszystkie sprawy na twojej liście powinny mieć przypisany jeden z czterech priorytetów: 1 – muszą być zrobione, 2 – powinny być zrobione, 3 – fajnie by było, gdyby udało się je zrobić, 4 – do zrobienia, jeśli będę miał wolny czas.

b) I teraz kwestia najtrudniejsza: na liście zadań na dany dzień możesz mieć maksymalnie 3 zadania oznaczone priorytetem 1. Każde kolejne musi mieć niższy priorytet i jest to zasada niepodlegająca dyskusji. Początkowo wydawało mi się to niewykonalne, jednak po kilku tygodniach tak planowałem niektóre dni, że najwyższy priorytet zadań wynosił 2.

c) Jeśli będziesz przestrzegał powyższej zasady, staniesz się szczęśliwszy. Należy przyjąć, że jeśli kończysz dzień z listą, na której nie ma żadnego zadania o priorytecie 1, to był to udany i efektywny dzień. Każde kolejne zadanie bez większych problemów możesz przesunąć na inny termin i – zrelaksowany – położyć się spać.

Na zakończenie podpowiedź: od roku jako listy zadań z powodzeniem używam programu Todoist (https://pl.todoist.com/) w wersji darmowej. Program z automatu sortuje zadania od najwyższego do najniższego priorytetu. Dodatkowo mogę je podzielić na tzw. projekty (praca, prywatne, pomysły na blog, książki do kupienia itd.). Bez problemu i zbędnego przepisywania mogę przesunąć zadania na inny dzień. Najważniejsze jednak jest to, że program zainstalowany w smartfonie jest zintegrowany z programem pocztowym i przeglądarką internetową – dzięki temu niezależnie od miejsca, w którym jestem, i zadań, jakie wykonuję, mam stały dostęp do listy zadań, która jednocześnie aktualizuje się w każdym urządzeniu.

Poprzedni artykułFilmik motywacyjny – jakie jest dziś Twoje nastawienie? Co robisz zaraz po przebudzeniu?
Następny artykułWielka metamorfoza w szafie? Sprawdź, dlaczego to nie zawsze działa!
1. Spotkaj się ze mną, jeśli:  planujesz dokonać w życiu jakiejś zmiany, ale nie wiesz jak się za nią zabrać, stoisz przed ważną decyzją i potrzebujesz jej się dokładnie przyjrzeć, zweryfikować zyski z niej płynące i konsekwencje jakie będą jej następstwem, potrzebujesz dotrzeć do swoich zasobów aby przejść przez daną sytuację, wytrwać w działaniu lub wykonać pierwszy odważny krok w jakimś kierunku, w twoim biznesie lub karierze zawodowej wymagane są zmiany i potrzebujesz je z kimś bezstronnym przedyskutować lub stworzyć plan wprowadzenia ich w życie 2. Kim jestem i co robię: Jestem doświadczonym coachem i trenerem. W różnych projektach występowałem także jako konsultant, ekspert i mentor. Zawodowo od ponad 15 lat jestem menadżerem i zarządzam dużymi zespołami związanymi z obsługą klienta. Specjalizuję się w life coachingu, biznes coachingu oraz coachingu kariery. Dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem z moimi klientami pomagając im w realizacji ważnych dla nich celów osobistych i zawodowych. O zmianach w życiu piszę także na swojej stronie www.rafalmarkiewicz.pl  3. Dlaczego tu jestem:  Bo wierzę w to, że sami tworzymy, to kim jesteśmy i od lat wspieram tę twórczość. Uwielbiam błysk w oczach moich klientów, kiedy jakieś ograniczenia w głowie puściły i nagle dostrzegają szerszą perspektywę i możliwości. 4. Z czego jestem dumny w moim życiu :  Z tego dokąd zaszedłem w swoim życiu i co w nim osiągnąłem, jednocześnie nie depcząc ważnych dla mnie wartości. Na co dzień zaś, z każdego działania, które podejmuję pomimo strachu i obaw, bo tylko tak mogę się rozwijać. 5. Moje słabości: Pyszny sernik i momentami nadmierny perfekcjonizm. 6. Mój sprawdzony sposób na zły humor: Spacer, yoga albo kubek pysznej herbaty. 7. Największa zmiana w moim życiu:  Wypadek samochodowy na autostradzie, dzięki któremu zrozumiałem, że odkładanie czegoś w życiu na później nie ma sensu, bo „później” może już nigdy nie nadejść. 8. Miejscowość i numer kontaktowy: Trójmiasto, tel. 783-730-110, www.rafalmarkiewicz.pl  Kontakt: rafalcoaching@gmail.com , http://www.rafalmarkiewicz.pl/kontakt/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here