Poznajcie historię zespołu, który pracował bez zarzutu przez ponad rok. Realizował cele biznesowe firmy, zawsze w świetnej atmosferze, pełnej zrozumieniu i satysfakcji. Nikt nikim nie zarządzał. Wszyscy dzielili się obowiązkami i w normalny sposób komunikowali swoje potrzeby, ponieważ zajmowali się kreacją w projektach, mieli dla siebie dużo otwartości i zrozumienia. Każdy członek zespołu z przyjemnością przychodził do pracy. Nawet w sytuacji, gdy obowiązków było za dużo, a czasu jak zwykle za mało. Atmosfera była mobilizująca i serdeczna, można użyć słowa: zdrowa. Firma była niewielka, a klimat niemal rodzinny. Pytanie „No i co się popsuło?” samo nasuwa się na myśl, prawda? Jak nietrudno się domyśleć, popsuło się i niestety nieodwracalnie, przynajmniej dla części z tego zespołu, a było to wynikiem kiepskiego zarządzania i brakiem zaufania kierowników do zespołu. Bowiem pewnego dnia jeden z menadżerów firmy stwierdza, że owszem, zespół pracuje dobrze, ale „trochę” nie ma nad nim kontroli. Niby wiadomo czym się zajmują, ale właściwie sami sobą zarządzają, więc pewnie robią to nierentownie i nieefektywnie. Może mogą robić więcej? W sumie donoszą umówioną pracę w czasie, ale chyba mają tam za luźną atmosferę pracy. Wtedy zespół zyskuje nowego przełożonego, który o ich pracy wie tyle, co nic. Jednak wie bardzo dużo na temat zarządzania w korporacji, ceni sobie te metody, więc bez namysłu zaczyna je stosować w małej firmie. Atmosfera cierpnie, pracownicy zespołu zaczynają się tłumaczyć z każdej godziny pracy, zobowiązywać, rozliczać i … rozglądać za nową pracą.
Niezależnie od branży, doświadczenia pracowników zdają się powtarzać w różnych organizacjach. Co zrobić, żeby tego uniknąć i stworzyć zespół, który będzie pracował tak dobrze, jak ten z opisu? Jeżeli zarządzasz swoją firmą, zespołem lub jesteś naturalnie powołanym do tego liderem, polecam uczciwie odpowiedzieć na 3 podstawowe pytania, które prezentuję poniżej. To tylko wstęp do zmiany i zastanowienia nad tym, jak budować swój wymarzony zespół. Postaraj się początkowo odpowiedzieć na nie sam, ale pamiętaj, żeby nie oszukiwać samego siebie. Tylko szczera odpowiedź może być wstępem do budowania świadomości, która może pomóc Ci w tworzeniu lepszego zespołu.
1. Czy poświęcasz czas i uwagę na rozmowę z pracownikami?
Rozmawiać potrafi każdy. Lepiej lub gorzej, ale w pewnym stopniu udaje się to każdemu. Jednak słuchać uważnie, z prawdziwym zainteresowaniem, bez oceniania i wyciągania pochopnych wniosków – to sztuka, którą pojęli tylko Ci, którzy wiedzą, że tej umiejętności nie nabywa się z wiekiem i wiedzą, że należy ją trenować. Tak właśnie! Komunikacja międzyludzka jest wstępem, rozwinięciem i zakończeniem każdej udanej współpracy, dlatego aby nauczyć się porozumiewać, najpierw trzeba zrozumieć jak to robimy.
Na sam początek – postaraj się więcej słuchać niż mówić. Daj sobie czas na obserwację, na swobodne rozmowy z ludźmi. Obserwuj, czy są z Tobą szczerzy. Dopytuj, gdy widzisz, że coś jest dla nich trudne lub sprawia kłopot. Dbaj o dobrą komunikację nie od święta, ale każdego dnia, niezależnie od tego, co jest tematem rozmów. Nie pozwalaj na agresywną komunikację wśród współpracowników, sam ćwicz tę umiejętność (polecam metodę Porozumienia Bez Przemocy). Pamiętaj, że nie wolno ignorować napięć w zespole i zamiatać problemów pod dywan. Należy reagować zawsze, ale robiąc to w przemyślany sposób. Nie upominaj, nie krytykuj i nie reaguj gwałtownie – znacznie lepszą metodą jest pokazanie, jakiej komunikacji w zespole oczekujesz poprzez swoją postawę i sposób rozmowy.
Poza tym dbaj o odpowiedni przepływ informacji w zespole. Dla pracowników nie ma nic bardziej frustrującego niż niezrozumienia, plotki czy pogłoski. Dbaj o otwartą komunikację, bądź szczery i autentyczny, a Twoi pracownicy na pewno to docenią.
2. Czy pamiętasz, że to ludzie tworzą Twoją firmę?
Jeżeli w swojej firmie zatrudniasz ludzi, to znaczy, że to oni są filarem funkcjonowania Twojej firmy. W momencie, kiedy to zrozumiesz, zaczniesz drogę ku lepszym warunkom. Nie chodzi bynajmniej o warunki finansowe, hamak w chill roomie czy opiece zdrowotnej. Mówię o psychicznej trosce o pracownika oraz uświadomieniu sobie, że każdy z tych ludzi czuje, myśli i wraz z wejściem do pracy przynosi ze sobą jeszcze cały bagaż doświadczeń i emocji spoza pracy.
Według raportu z 2017 opublikowanego przez Pracuj.pl to, co trzyma Polaków w ich pracy to przede wszystkim dobra atmosfera i fajni współpracownicy (52% odpowiedzi). Nie bez powodu ta odpowiedź uplasowała się na pierwszym miejscu przed zadowoleniem z wynagrodzenia czy możliwością rozwoju. Dlatego to zawsze ludzie powinni być na pierwszym miejscu.
3. Jaką wartość wnosi praca w życie Twojego pracownika?
Zanim odpowiesz „pensja” to zastanów się, co jest Twoją motywacją wewnętrzną do pracy w tym miejscu. Jakie potrzeby w niej realizujesz? Zaczynając od swojego przykładu, pomyśl o tym, co może motywować Twoich współpracowników. Jakie wartości przynosi im praca w Twojej organizacji? Co jest Waszą wspólną misją? Co chcecie dać przez swoje usługi innym? Czy Twój zespół realizuje jeden wielki wspólny cel? Nie jesteś w stanie zmienić motywacji wewnętrznej innych, dlatego możesz ją zrozumieć i postarać się zmienić warunki pracy, które te potrzeby mogą realizować.