Sprawdź poprzenie części:

  1. 12 sposobów, które pomogą Ci mniej martwić się opinią innych – Część 1
  2. 12 sposobów, które pomogą Ci mniej martwić się opinią innych – Część 2

 

Ostatnio na blogu Dobra zmiana (@dobrazmianadlaciebie) opublikowałam film rysunkowy pt.: „Jak się mniej martwić”. Temat ten poruszył sporo osób, szczególne punkt mówiący o tym, jak się mniej martwić opiniami innych, zwłaszcza gdy nie mają wiele wspólnego z prawdą. Można pomyśleć, że „to jego problem”, ale trudniej to poczuć. Serce wie swoje i jeśli boli, to boli. Jednak nie jesteś skazany na impuls. Możesz wypracować sposoby, które pomogą Ci nawet w takich sytuacjach zachować spokój.

Sposoby radzenia sobie z negatywnymi odczuciami pod wpływem opinii innych osób można podzielić na 3 obszary:

1) działania związane z rozładowaniem sytuacji,

2) praca nad zmianą przekonań na temat sytuacji,

3) wzmocnienie siebie w kontekście reagowania na trudne sytuacje.

Dziś skupię się na obszarze związanym ze wzmocnieniem siebie.

Działania związane ze wzmocnieniem siebie w kontekście reagowania na sytuacje pomogą Ci niejako uodpornić się na nie. Jest to obszar wymagający od Ciebie najwięcej, gdyż to, jaką masz siłę wewnętrzną, jest efektem splotu czynników z przeszłości oraz Twojej konstrukcji psychofizycznej. Nie znaczy to jednak, że nie możesz tutaj nic zrobić. Wręcz przeciwnie. Nagrodą za Twój wysiłek jest to, że gdy jesteś wewnętrznie mocny, przekonany o właściwości swojego działania, masz wysoką samoocenę i poczucie kontroli, zwykle łatwiej Ci znosić różne zakręty życia. Jak się zatem możesz wzmocnić psychofizycznie?

Oto 4 działania w tym kierunku. Sprawdź, czy mogą się Tobie przydać. Daj znać, co robisz, aby nie martwić się opiniami innych.

  1. Zbuduj pewność siebie

Jeśli opinia drugiego człowieka Cię dotyka, może wynika to z faktu, że zależy Ci na opinii innych, bo sam nie jesteś pewny swojej lub jest dla Ciebie mniej ważna? Czy Twoje oczekiwania względem siebie i innych nie są zbyt wysokie? Osobę pewną siebie trudniej zranić, dlatego też rzadziej bywa ona celem hejtu. Możesz budować pewność siebie, a tym samym zwiększyć luz do tego, co się dzieje wokół. Jest to temat jednak bardziej złożony i warty osobnego opracowania.

  1. Stosuj na co dzień techniki relaksacyjne

Na obniżenie chronicznego stresu dobrze wpływają techniki relaksacyjne. Trening autogenny Schultza, technika progresywnej relaksacji Jacobsona, masaż, aromaterapia, muzyka relaksacyjna, aktywność fizyczna, joga, medytacja i praktykowanie uważności (mindfulness) to przykładowe działania. Redukcja Stresu za pomocą Uważności jest najbardziej popularnym treningiem opartym na idei mindfulness. Bazuje ona na ćwiczeniach koncentracji na oddechu oraz praktykach zwiększających świadomości ciała, emocji oraz myśli. Badania pokazują, że obniża się ciśnienie krwi i czynność serca, systematycznie obniża się poziom kortyzolu (hormonu stresu). Towarzyszy temu poprawa radzenia sobie ze stresem, mniejsze wahania nastrojów, ogólna poprawa jakości życia.

  1. Wyciągaj wnioski

Lubisz wchodzić w te same historie? Te same sprawy Cię denerwują, ci sami ludzie skutecznie naciskają Ci na odcisk, wciąż pchasz się w podobnie toksyczne relacje? Być może jest pewien wzór, który powtarzasz. Potraktuj tę obserwację jak lekcję do odrobienia. Zidentyfikuj wzór, punkty rozpoznawcze i zaplanuj inne zachowanie, które będzie dla Ciebie bardziej korzystne. Być może będziesz potrzebować wsparcia, aby taki wzór zidentyfikować i złamać rutynę. Poproś o pomoc, jeśli trzeba. Nie nastawiaj kolejnego policzka, aby wiedzieć, ile jesteś w stanie ich znieść.

  1. Pomyśl o czymś innym

Nie wystarczy powiedzieć, aby o czymś nie myśleć. Aby to skutecznie zrealizować, dobrze jest pomyśleć o czymś w zamian. Czy masz coś, co pochłania Cię i pozwala odetchnąć, nabrać dystansu, realizować siebie, pośmiać się, odłączyć od „tu i teraz”, zrelaksować? Jeśli tak, skorzystaj z tego. Jeśli jeszcze nie, odkryj to.

Chciałbyś się mniej martwić? Jeśli interesuje Cię ten temat, chciałbyś go pogłębić w ramach bezpłatnego szkolenia, zapraszam Cię do kontaktu. Wypełnij ankietę, dzięki której poznam Twoje potrzeby i w oparciu o nie przygotuję szkolenie. Jeśli chcesz wziąć udział w testowym, bezpłatnym szkoleniu „Jak się mniej martwić” opartym o m.in. Twoje doświadczenia, podaj na końcu ankiety swój adres e-mail. Tworzę grupę, dzięki której szkolenie pomoże m.in. spokojniej podchodzić do różnych opinii na swój temat. Swoją decyzję możesz zmienić na każdym etapie przygotowywania szkolenia. W ramach podziękowania za Twój czas chętnie udostępnię Ci miniszkolenie „Mapa marzeń mapa celów”, które pozwoli Ci planować i realizować cele w zgodzie z Tobą. Szczegóły znajdziesz na końcu ankiety.

Poprzedni artykułPrzytulanie – czy wiesz jak działa Twoje ciało?
Następny artykułGwóźdź w związkach, czyli dlaczego relacje się psują
Kim jestem i co robię: Przede wszystkim jestem mamą Oli i Patryka oraz żoną, a z zawodu i pasji również psychologiem, trenerem, HR Business Partnerem. Po godzinach inspiruję innych do zmian w życiu osobistym i zawodowym prowadząc blog Dobra zmiana. Od 10 lat pracuję jako coach (ICC oraz coach kryzysowy II stopnia) z kadrą menadżerską oraz osobami prywatnymi. Wierzę, że nic nie dzieje się bez przyczyny i to my nadajemy znaczenie życiu. To nastawienie pomaga mi w pokonywaniu różnych zawirowań życiowych. Ukończyłam psychologię na Uniwersytecie w Berlinie oraz studia podyplomowe Zarządzanie Kadrami we Wrocławiu. Przez rok miałam okazję również poszerzać swoją wiedzę na Uniwersytecie w Cardiff i wciąż się uczę czegoś nowego. Kocham podróże. Najchętniej wybieram się na własną rękę tam, gdzie przyroda i człowiek są w swoim naturalnym otoczeniu i gdzie nie wiadomo do końca, co wyłoni się zza zakrętu. Dlaczego tu jestem? Pociąga mnie różnorodność. Spotkania z ludźmi, wymiana myśli, pisanie artykułów – to lubię i tego szukam. Bardzo bym chciała, aby na polskiej ulicy było więcej uśmiechu. Jeśli choć jedna osoba po opuszczeniu tego portalu będzie pozytywniej nastawiona do siebie i świata, będę szczęśliwa. Z czego jestem dumna w moim życiu: Jestem dumna z mojej wspaniałej rodziny, dzieci i wspólnego domu, jaki tworzymy. Moje słabości: głos i muzyka Michała Bajora. Mój sprawdzony sposób na zły nastrój: pełne skupienie na jednej czynności i muzyka. Największa zmiana w moim życiu: Śmierć Taty. Dużo później dowiedziałam się, że wszystkie najważniejsze zmiany w moim życiu zaczęły się w tym właśnie dniu. Justyna Dawiskiba-Spaleniak psycholog, coach ICC & kryzysowy, asesor, trener tel: +48 607 61 08 02 kontakt@dobra-zmiana.pl http://www.dobra-zmiana.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here