Akcja Relaksacja. Doładuj się oddechem!
akcja-relaksacja-doladuj-sie-oddechem

 

Stres jest nieodłącznym elementem życia. Doświadczamy go codziennie w wielu sytuacjach życiowych. Czy można go ograniczyć? Pewnie, że tak! Jednak należy pamiętać o świadomym podejmowaniu decyzji i dokonywaniu wyborów.

Nie jesteśmy w stanie zupełnie wyeliminować stresu. Jak zostało powiedziane wcześniej, jest on naszym towarzyszem w codziennym życiu, bez względu na to, czy tego chcemy, czy nie. Nie chodzi o to, że będziemy próbowali się go pozbyć, lecz o to, abyśmy nauczyli się z nim żyć. W codzienności musimy radzić sobie z tym, co przynosi życie. Nie możemy pozwolić na to, żeby stres czynił spustoszenia zarówno naszym ciele, jak i umyśle. 

Jednym ze sposobów na pozbywanie się nagromadzonych napięć jest wykonywanie prostych ćwiczeń odprężających. Systematyczność w tej praktyce pozwala na bieżące usuwanie napięć, co z kolei prowadzi do poprawy komfortu życia i (jak zostało udowodnione) stanu zdrowia.

W cyklu Akcja Relaksacja pojawi się szereg technik i ćwiczeń, które pomogą w rozładowywaniu napięcia. W efekcie stajemy się bardziej twórczy, wydajni, spokojni, mamy więcej energii i możemy czerpacz przyjemność z tego, co nam się przydarza.  

Po pierwsze oddech

Jak wiadomo, oddech jest łącznikiem pomiędzy sferą fizyczną, a psychiczną. Łatwo też dostrzec współzależność pomiędzy sposobem oddychania, a stanem emocjonalnym człowieka. Świadoma regulacja oddechu spełnia dwie funkcje: oczyszczającą i uspokajającą. Ćwiczenia relaksacji oddechowej polegają na świadomym i dowolnym regulowaniu procesu oddychania. 

Ćwiczenia oddechowe są pomocne w odzyskiwaniu równowagi pracy układu nerwowego i zalecane jako ćwiczenia antystresowe. Zatem świadoma kontrola oddechu może być próbą wpływania na rozluźnienie głębiej ukrytych napięć oraz udrożnienia połączeń energetycznych w całym organizmie. 

ĆWICZENIE POBIERANIA ENERGII WEDŁUG JOGI ODDECHOWEJ*

Ćwiczenia oddechowe najlepiej wykonywać w pozycji siedzącej z prostym kręgosłupem. Niemniej jednak istotne jest, aby pozycja była wygodna, co pozwoli lepiej skupić się na wykonywanym ćwiczeniu. 

Zaczynamy!

Usiądź wygodnie na podłodze lub na krześle. Jeśli potrzebujesz poduszki, wałka albo innej pomocy, wykorzystaj to. Dłonie połóż na kolanach, zamknij oczy i rozluźnij mięśnie.. zwróć uwagę na oddech.. przepływa spokojnie i naturalnie.. przepływa przez nozdrza.. wciągasz i wypuszczasz powietrze.. podczas wdechu odczuwasz chłód wciąganego powietrza.. podczas wydechu powietrze jest cieplejsze.. wdech lekko unosi klatkę piersiową.. wydech ją opuszcza.. wdech powoduje nieznaczne napięcie mięśni oddechowych.. wydech pomaga w ich rozluźnieniu.. wdech powoduje dotarcie energii do organizmu.. wydech pozwala na oddalenie zmęczenia.. właśnie ta ostatnia funkcja procesu oddechowego jest istotna w tym ćwiczeniu.. wyobraź sobie, że przy każdym wdechu przez nos wciągasz energię, która daje Ci siłę i zdrowie.. podczas każdego wydechu oddalasz od siebie odczucie zmęczenia i bezsilności.. wciągana energia przenika nie tylko przez nozdrza.. przenika przez całą skórę.. włosy.. opuszki palców.. stopy.. po kilku wstępnych głębokich wdechach pozwól sobie na krótkie zatrzymanie oddechu.. staraj się wówczas odczuć ciepło w okolicy brzucha.. przy ponownym zatrzymaniu odczuj przyjemne pulsowanie w tej części ciała.. w czasie kolejnego zatrzymania odczuwaj, jak fale ciepłej energii rozchodzą się we wszystkich kierunkach.. w stronę nóg.. w stronę piersi.. w stronę rąk.. pozostań jeszcze przez kilka następnych oddechów z wyobrażeniem pobierania energii.. następnie bądź zupełnie pasywny.. tylko obserwuj, jak siebie odczuwasz.. jesteś cały wypełniony energią, która ułatwi Ci działanie.. jesteś w pełni sił i entuzjastycznie nastawiony do tego, co Cię spotka.. otwórz oczy. 

Po zakończeniu ćwiczenia, staraj się delikatnie wchodzić w codzienność, jednocześnie utrzymując w sobie ten stan witalności i wszystkich pozytywnych wrażeń, jakie się pojawiły w trakcie jego wykonywania. 

*Źródło: Ćwiczenia relaksacji, koncentracji i medytacji. L. Kulmatycki, K. Torzyńska

 

Tagi

jak żyć w zgodzie ze sobą relaks ciało ciało i umysł ćwiczenia

Opublikowano: 2018-12-05

Zobacz inne artykuły w kategorii Harmonia Życia »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

lepiej-byc-milym-czy-prawdziwym

Lepiej być miłym czy prawdziwym?

Nie dalej jak wczoraj byliśmy z dziećmi u lekarza. Sytuacja jak to zwykle bywa, kto był, ten zapewne  wie. Przychodzimy, pytamy kto z państwa ostatni i czekamy. Rozmawiamy, trochę się śmiejemy. No dobrze, bardzo się śmialiśmy, szczególnie dzieci, które odkryły filtr zniekształcający obraz w moim telefonie. 

czytaj dalej »

zdrowa-dieta-droga-do-szczesliwego-zycia-zespol-jelita-drazliwego-cz-2

Zdrowa dieta drogą do szczęśliwego życia. Zespół jelita drażliwego cz. 2

Jeśli posłuchałaś swojego ciała i podjęłaś decyzję o zmianach w życiu (5 punktów z I części artykułu), planując wprowadzić w swoje życie trochę więcej uważności chociażby w obszarze odżywiania, zwiększenia czasu na odpoczynek i relaks, mam dla Ciebie kilka praktycznych rad na temat tego, co konkretnie masz robić, żeby twoje jelita się uspokoiły i żebyś poczuła się wspaniale.

czytaj dalej »

jak-poradzic-sobie-ze-stresem-zacznij-uprawiac-sport

Jak poradzić sobie ze stresem? Zacznij uprawiać sport!

Jednym ze sposobów radzenia sobie ze stresem jest uprawianie sportu albo jakakolwiek forma aktywności fizycznej. Jeśli ćwiczysz albo uprawiasz inną formę ruchu, na przykład regularnie spacerujesz, to idealnie. Jeśli jeszcze tego nie robisz – zobacz, jakie zalety ma uprawianie sportu (czy inna forma ruchu).

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.