Słodzone napoje: realne zagrożenie dla zdrowia i urody
slodzone-napoje-realne-zagrozenie-dla-zdrowia-i-urody

 

Kiedy podczas wizyty w supermarkecie przyglądam się wózkom sklepowym, wypełnionym po brzegi przetworzoną żywnością i słodzonymi napojami, ogarnia mnie trwoga, co za kilka lat stanie się z nami i naszymi dziećmi.

Brytyjskie czasopismo medyczne "The Lancet" opublikowało badania na temat wpływu napojów słodzonych na młodzież. W ciągu 19 miesięcy przebadano grupę 500 uczniów w wieku 11-12 lat. Z badania wynika, że już jedna puszka lub szklanka słodzonego napoju orzeźwiającego dziennie zwiększa zagrożenie otyłością o 60%.

Naukowcy z Harvardu twierdzą, że napoje słodzone corocznie zabijają na świecie 183 000 osób. Według ich wyliczeń, w 2010 r. napoje gazowane, owocowe i energetyczne, które są dosładzane przez producentów, przyczyniły się do:

  • 133 000 zgonów spowodowanych cukrzycą;
  • 44 000 zgonów spowodowanych chorobami układ krążenia;
  • 6 000 zgonów z powodu nowotworu.

Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ najważniejszym nośnikiem smaku jest rozpuszczony w napojach cukier. Odrobina poprawia smak, jednak im więcej cukru w napoju, tym płyn gorzej się wchłania, wolniej przenika z przewodu pokarmowego do komórek całego organizmu i go nie nawadnia. Co gorsza, powoduje deficyt wody w organizmie, w którym jest duży jej niedobór. Ponadto napoje słodzone – nie wyłączając gotowej wody smakowej, która również jest dosładzana – dostarczają zbędnych kalorii. To wszystko po kilku latach może skutkować otyłością i prowadzić do wielu chorób dietozależnych, takich jak otyłość, cukrzyca, miażdżyca, nadciśnienie czy alergie.

W Polsce ok. 65% dziewcząt i 74% chłopców pije codziennie słodzone i gazowane napoje. Wynika to z nawyków wyniesionych z domu. Rosnącemu dziecku potrzeba 500 szklanek wody, by urosło o 2 cm. Jeśli podajemy maluchowi słodzone napoje zamiast wody, robimy mu w ten sposób krzywdę. Dzieci, które piją słodzone napoje, są bardziej pobudzone, mają kłopoty ze skupieniem uwagi i problemy z kontrolą swojego zachowania. Dorośli, wypijając codziennie butelkę wody smakowej, co miesiąc przybierają  na wadze o 1 kg.

Warto rozejrzeć się po polskiej ulicy – zwłaszcza teraz, kiedy chodzimy coraz lżej ubrani. Zobaczymy bardzo niewiele osób, u których nie ma chociaż odrobiny „wałeczków” po bokach pleców. Tymczasem takie „wałeczki” tłuszczu nad talią wskazują już na nadwagę – a to prosta droga do otyłości i problemów zdrowotnych. Bardzo prawdopodobne jest też to, że nasze organy wewnętrzne są ugniatane przez tłuszcz, który znajduje się wewnątrz brzucha, co powoduje gorszą pracę serca, wątroby, jelit, płuc oraz innych organów wewnętrznych.

Statystyki pokazują, że pokolenie dzisiejszych dzieci będzie żyło krócej niż pokolenie ich rodziców, co do tej pory nie zdarzyło się w historii ludzkości! Medycyna rozwija się i może uratować coraz więcej istnień ludzkich, jednak to przede wszystkim my sami jesteśmy odpowiedzialni za zdrowie nasze i naszych dzieci. To my odpowiadamy za to, co jemy, co pijemy, jak żyjemy. Wszystko leży w naszych rękach.

Dlatego ograniczmy cukier w naszym pożywieniu i napojach. Pijmy wodę. Zwracajmy uwagę na to, co jedzą i piją nasze dzieci. Poprawmy nasze nawyki żywieniowe, bo tu już nie chodzi jedynie o urodę, ale o nasze zdrowie i przyszłość. 

 

 

Tagi

zdrowe odżywianie dieta ciało zdrowe nawyki żywieniowe

Opublikowano: 2016-06-29

Zobacz inne artykuły w kategorii Harmonia Życia »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

jak-zaczac-cwiczyc-kiedy-nic-mi-sie-nie-chce-6-waznych-wskazowek

Jak zacząć ćwiczyć, kiedy nic mi się nie chce - 6 ważnych wskazówek

Chcesz zacząć ćwiczyć, ale nie chce ci się ruszyć nogą? Ile razy chciałaś zacząć, a nawet zaczęłaś, ale szybko ci przeszło? Im dłużej o tym myślisz, tym gorzej się czujesz, tym mniej zmotywowana się czujesz, tym bardziej nienawidzisz siebie, tym bardziej jest ci wstyd, tym mniej się ruszasz, tym mniej chce ci się ruszać. Znasz to, prawda?

 

czytaj dalej »

twoj-trener-personalny-juz-za-49-pln-miesiecznie-czyli-jak-wytrwac-w-postanowieniach-noworocznych

Twój trener personalny już za 49 PLN miesięcznie - czyli jak wytrwać w postanowieniach noworocznych?

Jednym z elementów dobrych zmian w życiu, jest wprowadzenie na stałe, regularnej aktywności fizycznej. Można poprzestać na motywacji i inspiracji, ale zalecamy działanie i dlatego chcemy Wam dać konkretne rozwiązanie. Dzięki niemu, wytrwacie w swoich postanowieniach noworocznych, osiągniecie zamierzone cele, będziecie pokonywali swoje kolejne bariery i poznawali możliwości swojego organizmu. 

czytaj dalej »

pij-wode-czesc-2-zagrozenia-zwiazane-ze-zbyt-mala-iloscia-wody-w-organizmie

Pij wodę! Część 2: zagrożenia związane ze zbyt małą ilością wody w organizmie

„Po co pić tyle wody? Aż 2 litry dziennie! Przecież piję kawę, herbatę, inne napoje, jem zupy, owoce i warzywa” – te słowa często słyszę w swoim gabinecie. Jednocześnie te same osoby narzekają, że nie mogą schudnąć,  puchną im nogi, bolą je głowa, stawy, kręgosłup, mają suchą skórę, rozdwajające się włosy i pękające paznokcie.

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.