Porozmawiajmy dzisiaj o hamburgerach ….. jakiego lubisz najbardziej? 

Tak wiem, to nie miał być artykuł o odżywianiu, diecie, złych czy dobrych nawykach żywieniowych, ale o szczęściu, radości życia i drogach do nich prowadzących. 

Jaki więc związek ma hamburger ze szczęściem i radością życia? 

dr. Tal Ben Shahar przedstawił w 2006 roku podczas wykładów na Uniwersytecie Harwarda swój „Model szczęścia” zwanym również „Modelem Hamburger”. Według niego tylko kiedy znajdziemy równowagę możemy osiągnąć nasze cele i żyć pełnią życia czerpiąc z niego radość.  Model szczęścia Ben-Shahara opiera się na jego twierdzeniu, że „Kiedy uczysz się, jak żyć dziś i jutro, uczysz się, jak zrównoważyć swoje bezpośrednie potrzeby osobiste z długoterminowymi celami i cieszyć się życiem, jakiego nigdy wcześniej nie miałeś”.

W analogii do hamburgerów przedstawia cztery archetypy: 

* burger wegański / „wyścig szczurów” – w pogoni za szczęściem 

Ten archetyp koncentruje się na przyszłej nagrodzie kosztem obecnej przyjemności. Odroczona satysfakcja jest mantrą dla szczura, a niepokój i stres to jego drugie imię. 

Ludzie, którzy obrali tę drogę wyznają zasadę „nie ma zwycięstwa bez poświęcenia” i dlatego odmawiając sobie przyjemności dnia codziennego licząc na to, że opłaci im się to później.

Jest to postawa charakterystyczna dla menadżerów i pracowników korporacji, którzy wypruwają sobie żyły, aby uzyskać wymarzony awans będący dla nich ucieleśnieniem szczęścia.

* burger z dworca / nihilizm 

Nihiliści uważają, że cała radość została wyssana z życia. Nie widzą dalszego sensu. Obecne i przyszłe korzyści nie istnieją dla nihilisty. Nie chcą również podjąć żadnych działań w kierunku zmiany. 

* burger idealny / pełne szczęście i radość z życia 

Ten archetyp reprezentuje równowagę między teraźniejszością, a przyszłością, który cechuje umiejętność dostrzegania i przeżywania obecnego szczęścia jednocześnie mając na uwadze przyszłe korzyści, jak również cele i marzenia. Przedstawiciele tego archetypu umiejętnie dzielą swój czas według priorytetów, które mają jasno określone, a zarówno droga, jak i cel ich podróży jest ważny.

* burger fast food  / hedonizm 

Hedoniści skupiają się na teraźniejszości. Żyją obecną chwilą, nie myślą o „jutrze” ani o tym, że podjęte działania będą miały konsekwencje w przyszłości. Nie mają określonych celów, bo liczy się tu i teraz (carpe diem), więc chwytają się różnych zajęć, a w konsekwencji szybko nudzą się i czują się niespełnione.

W formie graficznej można to przedstawić w następujący sposób: 

pastedGraphic.png

Zastanów się teraz …  którego hamburgera lubisz najbardziej?  

Czy nie było by warto coś zmienić w swoim życiu? 

UWAGA!

Brak lub utrata zdolności odczuwania przyjemności i radości nazywana jest anhedonią. 

Jest ona jednym z kluczowych objawów pomocnych przy diagnozowaniu depresji. 

Co więc powinniśmy zrobić by doświadczać radości życia każdego dnia? 

Przyjmij do stosowania te kilka prostych 15 zasad, które mogą Cię przybliżyć do czerpania radości z życia. Niezależnie, w którym archetypie wyżej zostałeś/aś opisany/a.    

  1. Zmień myślenie!  To jedna z podstawowych zasad psychologii mówi, że to jak myślimy, wpływa na to jak się czujemy.
  2. Otaczaj się odpowiednimi ludźmi. Postaw na jakość relacji, a nie na ich ilość. Dobierz do swojego najbliższego otoczenia tylko i wyłącznie pozytywnych ludzi. Unikaj i omijaj szerokim łukiem malkontentów, pesymistów i wampiry energetyczne (emocjonalne). 
  3. Bądź otwarty/a! Stań się otwarty/a  na zmiany, nie cofaj się, nowe nie oznacza gorsze. Zmiany są konieczne i są szansą na lepsze jutro. 
  4. Dokonuj życiowych wyborów zgodnych z własnymi przekonaniami i wartościami, a nie z utartymi schematami, oczekiwaniami otoczenia.
  5. NIE żyj przeszłością!!! Bez względu na to, jak wielka spotkała cię krzywda w przeszłości jedno jest pewne, dziś już nic nie jest w stanie cofnąć czasu i tamtych zdarzeń. Nikt i nic tego nie odwróci. Teraz pozwól zdarzać się dobrym zdarzeniom. 
  6. NIE żyj życiem innych. Nie wchodź w życie innych, każdy ma swoje, TY też. Życie cudzym życiem jest świetnym sposobem na unikanie wglądu w siebie. Zajmowanie się wszystkimi innymi poza samym sobą jest formą ucieczki od rzeczywistości.
  7. NIE pozwól by inni przejęli kontrolę nad Twoim życiem. Gdy samodzielnie nie planujesz, nie wyznaczasz celów, nie podejmujesz decyzji, nie starasz się osiągać, odbierasz sobie możliwość poczucia satysfakcji. Nie masz wtedy jakiejkolwiek szansy na poczucie, że masz wpływ na swoje życie, że cokolwiek od ciebie zależy.
  8. NIE porzucaj swoich pasji. Kiedy z niej zrezygnujesz, będziesz mieć siebie znudzonego, zgorzkniałego, pozbawionego tej jedynej fajnej rzeczy, dzięki której byłeś kiedyś w stanie przetrwać osiem godzin nudnej pracy, dla której chciało ci się wstawać o 6 rano. 
  9. Pozbądź się tej śmiesznej egocentrycznej nadwrażliwości na swoim punkcie.
    Z czasem przekonasz się że tak naprawdę nikogo nie obchodzisz. Lepiej żebyś wiedział/a to już wcześniej. Nie jesteś „pępkiem wszechświata”. NIE odbieraj każdej uwagi jako krytykę lub atak.
  10. NIE lekceważ swoich dotychczasowych osiągnięć, poczuj i wyrażaj wdzięczność. Doceniaj rzeczy, które juz masz. Zmień  sposób postrzegania rzeczywistości, na polegający na docenianiu tego, co się już osiągnęło czy otrzymało od losu, a także na weryfikacji oczekiwań, np. nadmiernych ambicji,
  11. Naucz się odpoczywać. Jeżeli uważasz, że próżnują tylko lenie i trutnie, a sensem życia jest praca i produktywność, to jesteś w błędzie. Zmęczenie, znużenie, przepracowanie i brak snu to jedne z bardziej skutecznych morderców zwyczajnej radości codziennego życia.  
  12. Nie głodź się. Nawet jak jesteś teraz na diecie i liczysz kalorie swoich posiłków to wiedz, że głodzenie się to nie dieta. Dobra sposób odżywiania to regularność posiłków. Pusty żołądek równa się zły nastrój.
  13. Nie staraj się zadowolić wszystkich. Przyjmij do wiadomości, że nigdy nie będzie tak, że wszyscy będą Cię lubili. Czy ty lubisz wszystkich ludzi ze swojego otoczenia? 
  14. Celebruj chwile – otaczaj sie prostymi przyjemnościami – zarezerwuj każdego dnia przynajmniej chwilę czasu na małe przyjemności, sprawiaj sobie podarunki (w tym celu najlepiej sporządź listę rzeczy, które sprawiają Ci radość i konsekwentnie po nie sięgaj). Nie muszą być to dobra materialne, może być to drobiazg, np. poranna kawa przy ulubionej muzyce lub wieczorna kąpiel z użyciem olejku zapachowego, wizyta u fryzjera czy masażysty. 
  15. Uśmiechaj się (często!). Uśmiechaj się do ludzi, uśmiechaj się do siebie. Nie musisz mieć do tego żadnego powodu. Czy mina posępna, marsowa, grobowa i ponura (do wyboru) pasują do Ciebie?  Nie sądzę. 

Tajemnicą radości życia jest umiejętność dostrzeżenia, że każda mijająca chwila jest niepowtarzalna, każda niesie jakąś naukę. Bądź szczęśliwa/y, czerp radość z życia. Zrób to dla siebie lub na przekór światu, nic nie wkurzy bardziej innych jak Twoje szczęście. 
No i pamiętaj – szczęście przyciąga szczęście!

Poprzedni artykułNie krytykuj, nie oceniaj, nie radź! Jak słuchać z empatią?
Następny artykułCzy wiesz, że strefa komfortu może być wrogiem Twoich marzeń?
Spotkaj się ze mną, jeśli: Potrzebujesz wsparcia, chcesz porozmawiać? Skorzystaj z konsultacji online. Pomagam ludziom doświadczającym różnych problemów, kryzysów życiowych, szukam wraz z Klientem optymalnego rozwiązania dla sytuacji, w której się znalazł. Razem koncentrujemy się na Rozwiązaniu. Współtworzymy precyzyjną wizję celu i optymalną drogę do jego osiągnięcia.  Zapraszam na konsultacje osoby, które:  - potrzebują wsparcia emocjonalnego (problemy dnia codziennego, złe samopoczucie, stres, wypalenie zawodowe, niska samoocena, trudności partnerskie lub rodzinne, objawy depresji) - chcą zrozumieć siebie i żyć bardziej świadomie (poprawa jakości życia, pomoc w osiągnięciu równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym Zapraszam również na sesje treningu mentalnego.  Zakres współpracy: zmiana sposobu myślenia i podejścia do otaczającej rzeczywistości pozwalającego osiągnąć sukces w życiu prywatnym, zawodowym lub biznesie, pomoc w odejściu z etatu, zarządzanie sobą; zarządzanie czasem; zarządzanie życiem prywatnym; motywacja i zaangażowanie; zmiana sposobu myślenia; ustalanie właściwych priorytetów; inteligencja emocjonalna; asertywność; budowanie poczucia własnej wartości i pewność siebie; kontrola nad emocjami i radzenie sobie ze stresem; kategoryzacja potrzeb, pokonywanie oporu do zmian )  Sprawdź co mogę dla Ciebie zrobić  na https://www.siegler.pl/oferta/ Kim jestem i co robię : Jestem doradcą życiowym i biznesowym, terapeutą, trenerem mentalnym, motywatorem, mentorem biznesowym, praktykiem biznesu, blogerem, inwestorem, pasjonatem życia.  Zawodowo poruszam się w trzech obszarach. Zajmuję się Life Terapią - treningiem lepszego życia. Pomagam również zmieniać nawyki i przekonania na zapewniające sukces zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym jako Trener Mentalny. Poza tym zajmuję się sferą biznesową jako Mentor, pomagam osobom które wybrały taką drogę życia zawodowego niezależnie  w którym etapie tej drogi są.   Kreuję swoje idee Lean Life i Lean Business.  Przywracam radość z życia i sens prowadzenia firmy.  Prywatnie określił bym się jako CEO swojego życia.  Spełniam się pisząc swojego Bloga  www.uwolnieni.eu.   Żyję w stylu jaki sam świadomie wybrałem.  Więcej o mnie przeczytasz na  www.siegler.pl  Dlaczego tu jestem: Pragnę podzielić się swoimi doświadczeniami, wskazać odpowiednią drogę. Sam przechodziłem przez wszystkie te etapy życia i następujące po nich zmiany dlatego wiem jak uniknąć błędnych wyborów by zmiany życiowych nawyków i przyzwyczajeń były jak najmniej bolesne i w efekcie końcowym przyniosły satysfakcję i zadowolenie. Z czego jestem dumny w moim życiu: Najbardziej to z tego w jaki sposób zmieniłem swoje życie, że jestem tu gdzie jestem i że dokonałem tego mimo przeciwności losu i braku przychylności, zrozumienia i wsparcia przez najbliższe otoczenie.  Moje słabości:No cóż, jest ich kilka :)  Kawa, coś do kawy .... najlepiej sernik.  Mam też słabość do moich kotów.  Mój sprawdzony sposób na zły humor: Aktywność fizyczna (spacer, jazda na rowerze, pływanie), rozmowa z przyjacielem który Cię zawsze rozumie, przytulanie kota.  Największa zmiana w moim życiu: Dzień w którym zrozumiałem że praca na etacie nie ma sensu i bardzo mnie ogranicza.  To był początek szeregu zmian w moim życiu.  Miejscowość i numer kontaktowy: Szanując Twój czas oraz dbając o nasz komfort, pracuję ze swoimi klientami on-line przez ogólnie dostępne środki komunikacji elektronicznej. Dlatego jestem dostępny dla wszystkich potrzebujących niezależnie od czasu jak i miejsca zamieszkania.  Swoją ofertę kieruję zarówno do osób zamieszkałych na terenie PL jak i do polaków poza granicami kraju.  W przypadku usługi Mentoringu Biznesowego możliwe jest umówienie się ze mną osobiście.  Jednakże wszystkie szczegóły współpracy ustalamy on-line.   Możesz umówić się ze mną pisząc wiadomość e-mail na adres  hello@siegler.pl lub wypełniając formularz kontaktowy na stronie:   https://www.siegler.pl/kontakt/  

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here