Jak dieta wpływa na zdrowie psychiczne?
jak-dieta-wplywa-na-zdrowie-psychiczne

 

Gdy mamy zły nastrój lub migrenę, czujemy niepokój lub rozdrażnienie, pierwsze, co przychodzi nam do głowy, to stres i problemy psychiczne. Tymczasem wcale nie musi tak być. Wiele objawów wglądających na mentalne wynika z zawartości naszych talerzy. Co może wpływać na złe samopoczucie? 

Nadwrażliwość pokarmowa 

Ta przypadłość jest bardzo przebiegła i zmienna w czasie. Dość trudno ją u siebie zaobserwować, gdyż objawy w ogromnej mierze zależą od ilości alergenu, jaka dostała się do organizmu, oraz wielu innych czynników, takich jak aktualna kondycja psychofizyczna czy nawet pogoda. Dlatego symptomy za każdym razem mogą być nieco inne. Ponadto, często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że alergia może przybierać postać odroczoną, tzn. dawać objawy po kilku lub nawet kilkunastu godzinach. Wiele się mówi o alergiach wziewnych i skórnych, natomiast o tzw. alergii IgG zależnej typu 3. oraz nietolerancji pokarmowej słyszymy i czytamy dość rzadko. Kojarzymy alergię z takimi objawami jak swędzenie skóry, wysypka, katar, kaszel, pokrzywka czy duszność. Objawy takie jak ból głowy, uczucie niepokoju, stan grypopodobny, gwałtowny spadek nastroju czy kołatnie serca łączymy natomiast raczej z psychiką. W ich przypadku zwykle podejrzewamy u siebie lęk, depresję czy nadmiar stresu. Tymczasem te i inne objawy mogą mieć źródło w pożywieniu. Dlatego tak ważna jest obserwacja własnego organizmu i wsłuchiwanie się w płynące z niego sygnały, zamiast zagłuszania ich tabletkami przeciwbólowymi, antydepresantami czy suplementami diety. To, na co warto zwrócić szczególną uwagę, to wzdęcia, zaparcia i/lub biegunki oraz nagłe (bez czynnika silnie stresogennego czy infekcji) bóle głowy i migreny. Ważne są także problemy z utrzymaniem stałej wagi oraz przewlekłe zmęczenie.

Niedobór witamin

Wszyscy wiemy, że brak witaminy A szkodzi naszym oczom, a brak witaminy D prowadzi do krzywicy. Niestety rzadko zdajemy sobie sprawę z tego, że witaminy odgrywają ogromną rolę również dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Gdyby nie witaminy z grupy B, nasz mózg nie mógłby pracować. Ich brak może powodować senność i spadek energii, które często nazywamy “lenistwem” i ignorujemy. Brak kondycji i spowolnienie ruchów zwykle zrzucamy na karby przepracowania. Spadek nastroju, drażliwość czy nadwrażliwość na bodźce również przypisujemy raczej psychice. Tymczasem mogą one być związane z niedoborem witamin, zarówno z grupy B, jak i witaminy C oraz D, a także kwasu foliowego. Ich skrajny niedobór może prowadzić nawet do stanów psychotycznych, tj. omamów słuchowych i urojeń różnego typu. 

Elektrolity: napęd całego organizmu

Elektrolity – tj. sód, potas, wapń i magnez – mogą wywoływać objawy ze strony układu nerwowego, zarówno gdy jest ich zbyt mało, jak i w przypadku nadmiaru. To, czy mamy do czynienia z jednym, czy z drugim, można wywnioskować na podstawie swojej diety. Jeśli obficie solisz potrawy, jadasz słone przekąski i fast foody, dość łatwo możesz przedawkować sód. Wówczas zaobserwowujesz u siebie nadpobudliwość, skłonność do wybuchów agresji, napięcie psychofizyczne, a nawet zaburzenia koncentracji i orientacji. Jeśli chodzi o pozostałe elektrolity, zwykle doskwiera nam raczej ich niedobór, zwłaszcza przy ubogiej diecie lub zwiększonym zapotrzebowaniu, jak np. w ciąży i w okresie laktacji. 

Przejadanie się lub niedojadanie 

Zdrowa dieta i prawidłowy rozkład posiłków oraz wielkości porcji to podstawa dobrego samopoczucia. Wciąż głodni jesteśmy drażliwi, zmęczeni i mamy trudności z koncentracją. Przejedzeni miewamy huśtawki nastrojów, destrukcyjne dla psychiki poczucie winy, napady złości. Nie bez powodu mawia się: “jesteś tym, co jesz”. Zdrowie psychiczne w ogromnej mierze możemy sobie podać na tacy.

Podsumowanie

Objawy ze strony psychiki mogą mieć podłoże biologiczne, w tym pokarmowe. Dlatego ważne jest, by w przypadku nagłego lub długotrwałego pogorszenia stanu umysłu wykonać podstawowe badania i przyjrzeć się diecie, zanim udamy się do psychologa czy psychoterapeuty.

Tagi

zdrowie zdrowe odżywianie związek ciała i umysłu dieta

Opublikowano: 2015-09-25

Zobacz inne artykuły w kategorii Harmonia Życia »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

weganskie-batony-zmiany-zmiany-slodko-slona-droga-do-zmiany

Wegańskie batony Zmiany Zmiany. Słodko-słona droga do zmiany

Rozmowa z Agatą Golonką i Filipem Stefańskim – twórcami wegańskich, bezglutenowych batonów z energią "Zmiany Zmiany". 

czytaj dalej »

slodzone-napoje-realne-zagrozenie-dla-zdrowia-i-urody

Słodzone napoje: realne zagrożenie dla zdrowia i urody

Kiedy podczas wizyty w supermarkecie przyglądam się wózkom sklepowym, wypełnionym po brzegi przetworzoną żywnością i słodzonymi napojami, ogarnia mnie trwoga, co za kilka lat stanie się z nami i naszymi dziećmi.

czytaj dalej »

wojciech-eichelberger-w-zyciu-mamy-tyle-stresu-na-ile-sobie-pozwolimy

Wojciech Eichelberger. W życiu mamy tyle stresu, na ile sobie pozwolimy

Wojciech Eichelberger – psycholog, psychoterapeuta, pisarz, twórca Instytutu Psychoimmunologii IPSI. W rozmowie z Anną Węgrzyn opowiada o różnych typach stresu i zastanawia się, na ile życie bez stresu jest w ogóle możliwe. 

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.