Zdrowe nawyki żywieniowe: postanowienia noworoczne
zdrowe-nawyki-zywieniowe-postanowienia-noworoczne

 

Nowy rok – wraz z nim my też chcemy być nowi, pozbyć się złych nawyków. Często postanawiamy: w tym roku schudnę 5/10 kg, zacznę ćwiczyć, przestanę tak dużo jeść i będę się zdrowo odżywiać. Jednak po kilku tygodniach – a czasem po kilku dniach – czar naszej silnej motywacji pryska i znowu, jak co roku, poddajemy się. Tłumaczymy się sami przed sobą: „a po co mi te wszystkie zakazy i wyrzeczenia, coś od życia mi się należy!”. Jednak gdzieś w głębi duszy czujemy niesmak, że znowu nie udało nam się dotrzymać danego sobie słowa. Zastanawiamy się, czy wszyscy tak mają? Może to zbyt trudne, a może to z nami jest coś nie tak?

Czy problem naszej nieidealnej wagi tkwi w złych nawykach żywieniowych, które nabyliśmy w dzieciństwie i potem wzmacnialiśmy z biegiem lat? A może leży głębiej – w naszych emocjach?

Żeby dowiedzieć się, o co chodzi, proponuję przeprowadzenie ćwiczenia:

 Zamknij oczy. Wyobraź sobie ostatnią, konkretną sytuację, w której sięgnąłeś po przekąskę. Kiedy odnajdziesz to wspomnienie, przewiń taśmę filmową o kilka sekund do tyłu – dokładnie do tej chwili, w której poczułeś impuls, żeby sięgnąć po jedzenie. Teraz cofnij się jeszcze o kilka sekund, do sytuacji przed momentem, w którym pojawił się impuls… Tuż przed decyzją o wykonaniu czynności sięgnięcia po jedzenie – co naprawdę czujesz? Bądź otwarty, by poczuć to, co tam naprawdę jest.

Kiedy już rozpoznasz, co tobą kieruje, zastanów się. Czy jest to uczucie głębokiej pustki, samotności, rozpaczy, a może wszechogarniającego niepokoju? Zazwyczaj jest to głęboka i silna emocja, a kiedy tylko się pojawia, od razu sięgasz po jedzenie – żeby jej uniknąć, uciec od niej i uśpić ją na nowo.

Z rozpoznanym emocjonalnym problemem, którego odczuwania unikasz, możesz rozprawić się na spokojnie, świadomie i zdrowo. Jednak jeśli jesteś zbyt zajęty spychaniem go na dalszy plan, jak możesz kiedykolwiek dostać się do jego podstawowej przyczyny i ją rozwiązać?

Naukowcy twierdzą, że u 80% osób problemy związane z wagą biorą się z głowy, czyli z negatywnych myśli o sobie.

To w głowie rodzą się myśli takie jak: „nikt mnie nie kocha” – więc coś zjem, „jestem gruba i brzydka” – więc coś zjem, „jestem zdenerwowana” – więc coś zjem, „nic mi się w życiu nie udaje” – więc za karę nic nie będę jeść i w taki sposób spróbuję kontrolować swoje życie. Znasz to? No właśnie… Twój problem z wagą leży w Twoich emocjach i myślach. Do tego, aby rozprawić się z problemem emocjonalnym, potrzebny jest drugi człowiek. Tak jak samemu sobie nie możesz wyjąć drzazgi z pleców, tak też sam nie rozwiążesz swojego problemu. Najlepiej, by pomógł ci w tym specjalista – psycholog, psychodietetyk. Możesz zapisać się także do grupy wsparcia dla osób, które chcą schudnąć świadomie i zdrowo (szczegóły niebawem).

Jeśli jednak po ćwiczeniu dojdziesz do wniosku, że kierują tobą po prostu złe nawyki, z którymi chcesz się uporać, zapraszam do lektury następnych części cyklu „Zdrowe nawyki żywieniowe”. Warto też zapisać się na siłownię, zacząć uprawiać jakiś ruch – nawet codzienny spacer w odpowiednim rytmie spowoduje zrzucenie kilku kilogramów w zdrowy sposób. Ważną sprawą jest także picie wody – powinno się wypijać 30 ml na każdy kilogram ciała dziennie.

I najważniejsza kwestia. Pamiętaj, w życiu nie chodzi o to, żeby być idealnym, ale o to, by czuć się spełnionym i szczęśliwym!

Życzę wszystkim czytelnikom, żeby udało Wam się dotrzymać postanowień noworocznych oraz żeby każdy z Was mógł czuć się szczęśliwy i spełniony. Wszystkiego dobrego!

Tagi

zdrowe odżywianie dieta ciało zdrowe nawyki żywieniowe

Opublikowano: 2019-01-07

Zobacz inne artykuły w kategorii Harmonia Życia »

Podziel się na Facebooku

 

Przeczytaj również

osiem-rzeczy-ktore-zmienia-sie-w-twoim-zyciu-jesli-zaczniesz-pic-wode

Osiem rzeczy, które zmienią się w Twoim życiu, jeśli zaczniesz pić wodę.

Jeśli zaczniesz pić wodę, to – jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki – w Twoim ciele wiele zacznie się zmieniać na lepsze. Co konkretnie się stanie, jeśli zaczniesz pić regularnie, małymi porcjami 2-2,5 l wody dziennie?

czytaj dalej »

depresja-poporodowa-co-powinnas-o-niej-wiedziec

Depresja poporodowa - co powinnaś o niej wiedzieć

Depresja ma różne oblicza. Jedno z nich dotyczy świeżo upieczonych matek. O tym jednak wciąż mówi się niewiele i z pewnym wstydem. Statystyki są jednak alarmujące: według WHO z depresją poporodową zmaga się co ósma matka. 

 

czytaj dalej »

prosty-sposob-na-zmiane-nawykow-zywieniowych

Prosty sposób na zmianę nawyków żywieniowych

Po zmianie nawyków żywieniowych oczywiście obawiałam się niewystarczającej ilości czasu na przygotowanie specyfików, braku odpowiednich umiejętności kulinarnych, cackania się z zakupami czy chociażby kuszącego zapachu kiełbasy w sklepie. Szybko jednak okazało się, że tak jak w przypadku każdej innej zmiany, kluczowe są dwie rzeczy – odpowiedni powód i sprzyjające otoczenie. 

czytaj dalej »

 


                                                                                                                   

Piszą dla nas

 

 

Zmiany w Życiu. Wszelkie prawa zastrzeżone ® 2014-2015
Publikacje zamieszczone na stronach zmiany w życiu.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych w Zmiany w życiu.pl w całości lub w części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
Photos Powered by Shutterstock.com
Wykonanie Agencja Kreatywna PONG, projekt graficzny Adrian Rudzik
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies.