Czy potrafisz efektywnie odpocząć? Oto kilka sposobów na to, by odpoczynek był efektywny i regenerujący ciało i umys

Nadchodzi czas planowania letnich wakacji i odpoczynku. To, czy będzie on efektywny i czy wrócimy z nich pełni energii zależy od tego jakie aktywności zaplanujemy. Po okresie wytężonej pracy nasz układ nerwowy bywa mocno przeciążony, a my możemy odczuwać rozdrażnienie i ogólne zmęczenie. Jednak prawdziwa regeneracja nie nastąpi jeśli odpoczynek będzie pasywny, a my będziemy wciąż narażeni na stresory takie, jak wyskakujące co chwilę powiadomienia z urządzeń mobilnych czy odgłosy hucznej imprezy. Oczywiście we wszystkim ważny jest balans, dlatego przy planowaniu urlopu ważne jest kilka aspektów, które pomogą w lepszej regeneracji organizmu.

Wakacje offline

Prawdziwy odpoczynek zaczyna się wtedy, kiedy Twojej głowy nie zaprząta natłok myśli a ciało może poczuć odprężenie i swobodny ruch. Głowa pochylona nad ekranem smartfona, nerwowe sprawdzanie powiadomień i skoki adrenaliny wywołane bodźcami płynącymi z ekranu zdecydowanie nie służą odpoczynkowi. Spróbuj i zaobserwuj u siebie zmiany, gdy odłożysz swoje urządzenie mobilne na czas wakacji. Jeśli masz z tym trudność możesz określić sobie czas na korzystanie ze smartfona np. godzinę dziennie. My zakładamy, że spokojny umysł, lepsza koncentracja i ilość czasu, jaką zyskasz dzięki temu małemu eksperymentowi sprawią, że odpoczniesz i nabierzesz sił witalnych.

Z dala od miejskiego zgiełku

Niejednokrotnie słyszeliśmy o tym, że przebywanie na łonie natury wpływa na nasz dobrostan. W istocie metaanaliza badań przeprowadzona w Centrum Badań nad Dietą i Aktywnością Uniwersytetu Cambridge wykazuje, że kontakt z naturą korzystnie wpływa na nasze zdrowie. Wśród korzyści z przebywania na łonie natury wymienionych w metaanalizie znajdują się m.in. zmniejszone ciśnienie krwi, mniejsze stężenie kortyzolu, zmniejszenie stanów zapalnych czy pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne. Planując wakacyjne atrakcje warto rozważyć zatem czas spędzony na łonie natury, nieważne czy będzie to kąpiel leśna czy poranek spędzony na dzikiej plaży.

Uwolnij się od napięć

Aktywność fizyczna to od dawien dawna sposób na to, by cieszyć się dobrą kondycją i świetnym samopoczuciem. Choć wakacje to dla wielu osób czas leniwego odpoczynku warto zadbać o aktywność fizyczną, do której nie będziemy się zmuszać nie generując przy tym dodatkowego stresu. Wśród aktywności fizycznych, które możemy wprowadzić do urlopowej rutyny są spacery, kąpiele, gry drużynowe, taniec czy jazda na rowerze. Jeśli do tej pory jednak trudno było nam o ruch i zdrowe nawyki, możemy skorzystać z różnych ofert wyjazdów wakacyjnych, które zapewnią nam porcję ruchu na świeżym powietrzu połączoną z odnową psychosomatyczną. Choć wakacji nie chcemy kojarzyć z pracą, to warto podczas wakacji nieco popracować… bynajmniej nie nad sylwetką. Praca z ciałem, czyli aktywność ukierunkowana na uwolnienie sięodnapięćistresutonajlepszysposóbnato,bywrócićzurlopuzregenerowanymiwypoczętym. Dotakichaktywności należy m.in. TRE (trauma release exercises), czyli ćwiczenia, które wprowadzają ciało w drżenianeurogeniczne uwalniając je przy tym od napięć i stresu.

Zdrowy sen

Ostatni i zarazem najbardziej ważny, kiedy mówimy o efektywnym odpoczynku. Trudno mówić o aktywnościach, odnowie i korzystaniu z okoliczności przyrody, kiedy jesteśmy przemęczeni i trudno u nas o zdrowy, nieprzerwany odpoczynek nocny. Sen jest kluczowym elementem powrotu do równowagi, kiedy mierzymy się z przepracowaniem i przeciążeniem. Jak o niego zadbać? Wietrzenie sypialni, brak dostępu do światła niebieskiego, zaciemnienie pomieszczenia to kwestie kluczowe. Nie mniej znaczący jest sposób, w jaki oddychamy, dlatego warto się temu przyjrzeć. Czy zdarza nam się bezdech nocny? Czy wstając czujemy nieprzyjemną suchość w ustach? A może rano jesteśmy zmęczeni i brak nam sił witalnych? Jeśli odpowiedzi na te pytania są twierdzące warto przyjrzeć się swojemu oddechowi. Pomocna w tym wypadku jest metoda Butejki, dzięki której zaczniesz oddychać prawidłowo a co za tym idzie zaczniesz się wysypiać i zminimalizujesz ryzyko wielu chorób. Ćwiczenia oddechowe w tej metodzie polegają na stopniowymzmniejszeniu objętości oddechowej, dzięki której lepiej dotleniamy komórki naszego ciała. Pierwszym krokiem, który możesz wykonać w drodze po lepszy oddech jest świadome, powolne oddychanie nosem.

Urlop to doskonały czas na to, aby odpocząć, ale także nauczyć się technik dbania o swój dobrostan, które zostaną z tobą na dłużej. Dzięki nim zwiększysz swoją odporność na stres, będziesz się lepiej wysypiać i polepszysz swoje samopoczucie.

Brak komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.