Przesyłka kurierska w e-handlu

Przesyłka kurierska w e-commerce w Polsce

Przesyłka kurierska, podobnie jak paczkomaty, zyskuje na popularności w sektorze detalicznych usług pocztowych i oczywiście pozostają istotnym narzędziem w wielu działaniach biznesowych, ale szczególnie istotną rolę odgrywa w branży e-commerce. Jak podaje raport “E-commerce w Polsce 2019: Gemius dla e-Commerce Polska” dla 58% internautów kupujących w sieci przesyłka kurierska jest najczęściej wykorzystywaną formą dostawy towarów ze sklepów internetowych. Na drugim miejscu jest odbiór przesyłki w paczkomacie (52% wskazań) i dostawa pocztą do domu/pracy (38% wskazań). 

Wysoką pozycję dostaw kurierem zdają się nakręcać przede wszystkim osoby starsze: w grupie 50+ z tej formy dostawy najczęściej korzysta aż 72% respondentów. W pozostałych grupach wiekowych jest to 525-55%, a więc nieznacznie mniej niż w przypadku paczkomatów (54%-57% w grupach wiekowych poniżej 50 lat), z których z kolei osoby starsze korzystają zdecydowanie rzadziej (zaledwie 42%). Zapewne wiąże się to z ograniczoną mobilnością wielu osób starszych, w tym trudnościami we wniesieniu większych zakupów do mieszkania. Potwierdza to fakt, że wielu respondentów wskazało, że wolą żeby kurierzy wnosili zakupy do mieszkania. Taką opinię wyraziło 72% respondentów, nieco częściej kobiety i właśnie osoby starsze. Choć osoby na emeryturze nie stanowią zapewne większości w tej grupie kupujących w sieci, to przynajmniej one nie mają problemu z największą uciążliwością związaną z dostawą kurierem: koniecznością oczekiwania na przesyłkę kurierską w domu.

Nieco rzadziej z dostawy przesyłką kurierską korzystają też osoby gorzej sytuowane, co zapewne wynika z zazwyczaj nieco wyższej ceny przesyłek kurierskich, aczkolwiek jest to minimalna różnica na poziomie 3-4 pkt. procentowych.

Przesyłka kurierska jest pożądana

Warto przy tym zauważyć, że przesyłka kurierska jest nie tylko najczęściej wykorzystywaną, ale także najbardziej pożądaną formą dostawy: aż 71% respondentów wskazało na dostawę przesyłką kurierską do domu lub miejsca pracy jako na formę przesyłki zamówienia ze e-sklepu, która motywuje ich dokonywania zakupów w sieci. Drugie miejsce w rankingu popularności zajęły paczkomaty (wskazało na nie 61% respondentów), a trzecie odpowiedź o nieco innym charakterze, czyli “darmowa dostawa do domu z możliwością darmowego zwrotu” (59% wskazań). Nie jest to forma dostawy w tym samym sensie co kurier i paczkomat i należy zauważyć, że prawdopodobnie tych dostaw też dokonują firmy kurierskie (tylko przesyłka kurierska i pocztowa trafiają do domu kupującego, a z usług kuriera korzysta zdecydowanie więcej osób).

Jeżeli chodzi o preferencje dotyczące dostawy towarów zakupionych on-line to osoby starsze (kategoria 50+) zdecydowanie częściej wskazują na tą formę dostawy jako motywującą do zakupów on-line niż inne grupy wiekowe (o ok. 20 punktów procentowych). Jest to zgodne z faktycznymi wyborami klientów.  

Bardziej zaskakujący może się wydawać wynik w podziale na postrzeganą sytuację materialną gospodarstwa domowego. Osoby postrzegające swoją sytuację finansową jako złą tak samo często określają dostawę przesyłką kurierską jako motywującą do dokonywania zakupów w sieci jak osoby uważające swoją sytuację materialną za dobrą (różnice są tu na poziomie 1 punktu procentowego). W tym przypadku również deklaracje nie odbiegają od faktycznie dokonywanych wyborów.

Anna Węgrzyn

JEŚLI POTRZEBUJESZ: - wydobycia swojego potencjału zawodowego, - pomocy w budowaniu wizerunku swojego i firmy, - wsparcia w procesie zmiany pracy, - wsparcia w procesie zmiany swojego życia na lepsze, NIE CZEKAJ! SKONTAKTUJ SIE JUŻ DZIŚ! aw@annawegrzyn.pl Kim jestem i co robię: Z wykształcenia prawnik, z doświadczenia księgowa, dyr. HR, sprzedaży i marketingu, z powołania i zamiłowania coach International Coaching Community. Jako coach pomagam firmom, ich pracownikom a także indywidualnym klientom wydobyć wszystkie najlepsze cechy z siebie i innych, by móc je wykorzystać w drodze do wspólnego sukcesu. Dla moich klientów słowa takie jak motywacja, potencjał osobisty, rozwój zaczynają nabierać znaczenia, kiedy we współpracy ze mną uświadamiają sobie, jak wymierny może być efekt ich starań, gdy potrafią zarządzać własnymi naturalnymi umiejętnościami. To największa satysfakcja w mojej pracy być świadkiem zmian, które czynią człowieka szczęśliwszym. Dlaczego tu jestem? Magazyn Zmiany w Życiu to realizacja moich marzeń. Stworzyłam to miejsce aby pomagać innym w znalezieniu drogi do siebie i do prawdziwej radości z życia. Ludzie, których poznałam w procesie przygotowań i realizacji projektu tylko utwierdzili mnie w przekonaniu, że to właściwa droga. Dziękuję Wszystkim za wsparcie. Z czego jestem dumna w moim życiu: Jestem wierna swoim zasadom Nigdy nie zrobiłam niczego wbrew sobie dla korzyści. Wszystkie decyzje w moim życiu były podyktowane sercem. Efekt jest cudowny, mogę powiedzieć z pełną satysfakcją, że niczego nie żałuję i wszystko w życiu zrobiłabym tak samo. Moje słabości: Niecierpliwość i coraz gorzej znoszę poranne wstawanie. Mój sprawdzony sposób na zły nastrój: perfumy Cerruti 1881 różowe, pierwszą butelkę kupiłam za większą część mojego wynagrodzenia i do dziś pamiętam uczucie radości, jakie mi towarzyszyło przy zakupie. Od tamtej pory zawsze mam je na półce, nawet patrząc na butelkę uczucie powraca. Do tego płyta Yanni i jego „One man's dream”. Największa zmiana w moim życiu: Moje życie to ciągłe poszukiwania i zmiany. Największe i najtrudniejsze miały miejsce w 2012 roku. Przestałam się uśmiechać i w głębi duszy czułam, że powinnam być w innym miejscu. Dlatego w jednym momencie zdecydowałam się zostawić ówczesną rzeczywistość i znaleźć nową drogę na każdej płaszczyźnie. Miejscowość: Warszawa

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.